Voiko ikkunan läpi ruskettua? Mitä materiaalia ovat auton ja lentokoneen ikkunat? Miten ne läpäisevät UV-säteilyä?

Kysytty

Voiko ikkunan läpi ruskettua? Mitä materiaalia ovat auton ja lentokoneen ikkunat? Miten ne läpäisevät UV-säteilyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säteilyturvakeskus kertoo sivuillaan, että tavallinen ikkunalasi ei läpäise UVB-säteilyä. Vähäinen määrä UVA-säteilyä pääsee lasin läpi, jos säteily on voimakasta ja tällöin, jos ihotyyppi on sellainen, että se ruskettuu vähäisestäkin säteilymäärästä, se voi ruskettua https://www.stuk.fi/-/voiko-auton-ikkunan-tai-muun-lasin-lapi-ruskettua-

Autojen tuulilaseissa käytetään karkaistua lasia eli panssarilasia Lujuutensa ansiosta panssarilasi soveltuu hyvin kovaa kulutusta vaativiin tehtäviin. Se valmistetaan yhdistämällä kaksi tai useampia lasilevyjä toisiinsa ohuella muovikalvolla tai valamalla lasin sisään ohut metalliverkko. Finnairilta kerrottiin, että myös lentokoneen tuulilasit ovat 2.5-4 cm paksua karkaistua lasia. Nykyautojen tuulilaseissa on UV-säteilyn läpäisyä estävä kalvo, joka ei päästä lävitse UV-säteilyä lainkaan. Sen sijaan sivulasit ovat normaalia lasia, joka päästää lävitseen UV-A-säteilyä. Eli sivulasin kautta voi ruskettua.

Vastausta päivitetty 29.10.2018

23 ääntä

Kommentit

jännä juttu- Aina väitetään. että ikkunan läpi ei voi ruskettua- Mutta on omakohtainen kokemus, että kyllä voi ruskettua, jopa palaa auton ikkunan läpi. Kun ajaa autolla pitkää matkaa ja aurinko paistaa vasemmalta puolen niin kylläpä vain seuraavana päivänä on käsi suunu väriä jännästi ikkunan mukaan ja siskoni käsi paloikin.

Itse omistan karvattomia kiinanharjakoiria, jotka jo aikaisin keväällä ruskettuvat ikkunalasin läpi, vaikka ulkona eivät ilman vaatteita vielä tarkenekaan. Koirani rakastavat lämpöä, ja hakeutuvat sisällä aina paikkoihin, joita aurinko ikkunasta lämmittää. Talvisin koirani ovat aivan vaaleanhaaleita, mutta keväällä ja kesällä niiden nahka on kauniin tummanruskea.

Ei luulisi, että ihmisen ja koiran "ruskettumismekanismit" niin kovasti eroaisivat toisistaan?

tottakai ruskettuu, ei normaali lasissa ole mitään uv suojaa.. itse ainakin rusketun.. ja ulkomailla on sellasia auringon otto paikkoja mitkä on kokonaan lasitettu voi ottaa kylmälläkin ilmalla arskaa

"Säteilyturvakeskus kertoo sivuillaan, että tavallinen ikkunalasi ei läpäise UVB-säteilyä"

Lasi ei tosiaan läpäise säteilyä, mutta entä toisin päin?

Lisäksi autojen tuulilasi on laminoitua lasia, ei karkaistua lasia. Sivuikkunat sen sijaan ovat karkaistua lasia.

Päivitin vastausta. Myös säteilyturvakeskuksen sivulla kerrotaan, että UVA-säteily saattaa läpäistä tavallisen lasin, ja se voi siis ruskettaa. Ja tosiaan, auton tuulilasissa on nykyään suoja, muttei sivulaseissa. Toimitus

UVA-säteily ruskettaa pienen murto-osan siitä mitä UVB ja tämäkin vain harvoille erityisherkille.
Eli sivuikkunan läpi tuleva UVA ei yleensä rusketa, jos kyseinen lasi blokkaa UVB:n.

Korjaus edelliseen:
UVA kyllä ruskettaa, mutta ei muodosta d-vitamiinia.
Paljon ristiriitaisia artikkeleita...
Normilasi siis vähentää ruskettumisen määrää merkittävästi, mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Ja siis "normilasissa" on lähes täydellinen UVB-suoja. Erot ovat UVA-puolella.