Voiko ihminen elää maan ajassa 60000 vuoden ikäiseksi? http://www.tieteessatapahtuu.fi/008/tahtinen.htm "Jos oma sisko matkaisi lähes valon nopeudella…

Kysytty

Voiko ihminen elää maan ajassa 60000 vuoden ikäiseksi?

http://www.tieteessatapahtuu.fi/008/tahtinen.htm

"Jos oma sisko matkaisi lähes valon nopeudella Linnunradan keskustaan, aikadilaation vaikutus kasvaisi äimistyttäväksi. Maan kellojen mukaan matka kestäisi esimerkiksi 60 000 vuotta. Astronautit sen sijaan vanhentuisivat matkallaan esimerkiksi vain 40 vuotta. He palaisivat siis toisten kaukaiseen tulevaisuuteen"

Eli jos laitettaisiin nuoria ihmisiä avaruusalukseen ja tehtäisiin tuo matka niin maahan palatessa heidän fyysinen ikä on alle 80 mutta maassa aika on mennyt 60000 vuotta? Olettaen että tarvittavat teknologiat ovat keksitty tuolloin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessäsi olevan linkin takana oleva artikkeli: http://www.tieteessatapahtuu.fi/008/tahtinen.htm , vastaa osittain esittämääsi kysymykseen. Siellä kerrotaan myös madonrei'istä, jotka tekisivät teoreettisesta aikamatkailusta konkreettista. "Tämän hetkisen aikamatkailun ainoa yhteys havaittuun luontoon ovat aika-avaruuden kiertymien lisäksi madon suuna toimivat mustat aukot. Niistä tehtyjen epäsuorien havaintojen perusteella suurin osa tähtitieteilijöistä uskoo niiden olevan todellisia. Aikamatkailun status muuttuisi varteenotettavasti, jos madot havaittaisiin tai jos niitä edes tarvittaisiin johonkin."

Aikamatkustuksesta on Wikipediassa kattava artikkeli https://fi.wikipedia.org/wiki/Aikamatkustus . Siellä kerrotaan esimerkki:
"Niin sanottu kaksosten paradoksi on usein toistettu havainnollistus siitä, mitä tällainen aikamatkustus merkitsisi. Tarinassa toinen nuori kaksonen jää maan päälle ja toinen lähtee valtavan nopealla aluksella avaruuteen. Toisen kaksonen palaa maan päälle ja on edelleen nuori, mutta toinen on maan päällä tullut jo vanhukseksi.

Ihmiskunnan tekniikan taso ei riitä tarvittavilla nopeuksilla liikkuvien alusten rakentamiseen. Vaikka sopivalla vauhdilla liikkuva avaruusalus voitaisiinkin rakentaa, kiihdytys suureen nopeuteen kestäisi hyvin pitkään, sillä ihmisen keho ei kestäisi suurta kiihdytystä."

Artikkelin lopussa on luettelo kirjoista, joissa on lisätietoa asiasta, josta tiedemiehetkään eivät ole yksimielisiä:

Greene, Brian: Kosmoksen rakenne: Avaruus, aika ja todellisuus. Terra cognita, 2005

Hawking, Stephen W.: Ajan lyhyt historia. Tarkistettu ja täydennetty, kuvitettu laitos. WSOY, 2000

Hawking, Stephen W.: Maailmankaikkeus pähkinänkuoressa. WSOY, 2003

Al-Khalili, Jim: Mustia aukkoja, madonreikiä ja aikakoneita. Art House, 2001