Voiko hometalossa olleita kirjoja puhdistaa? Jos ei niin miten ne tulisi hävittää? Meillä on ollut talossamme homeongelma ja olemme poistuneet sieltä pois. Nyt…

Kysytty

Voiko hometalossa olleita kirjoja puhdistaa? Jos ei niin miten ne tulisi hävittää?

Meillä on ollut talossamme homeongelma ja olemme poistuneet sieltä pois. Nyt pitäisi talo vielä tyhjentää. Osa kirjoistamme on ostettu ulkomailta, jolloin niitä ei saa enää mistään. Onko mahdollista puhdistaa kirjoja ollenkaan? Jos ei niin miten ne pitäisi hävittää? Nuo ulkomailta ostetut kirjat ovat sellaisia, joita ei jotain välttämättä ole missään suomalaisessa kirjastossa. Voiko niitä lahjoittaa kirjastolle, jos kirjastolla olisi joku mahdollisuus niitä joskus käyttää?

Vastaus

Vastattu

Meiltä on aiemminkin kysytty samaa asiaa. Kannattaa käydä tutustumassa vastauksiin. Toisessa vastauksessa kirjojen puhdistamiseen suositellaan ruokasoodaa ja toisessa HEPA-suodattimella varustettua imuria.

https://www.kirjastot.fi/kysy/miten-voisi-kirjat-kasitella-jotta?langua…
https://www.kirjastot.fi/kysy/hankkimassani-kirjassa-on-pistava-tunkkai…

Aihetta on käsitelty myös Seura-lehdessä:
https://seura.fi/terveys/mita-tehda-irtaimistolle-homeongelman-jalkeen-…

Tässä vielä hyvä artikkeli Hämeen Sanomista:
https://www.hameensanomat.fi/kaupunkiuutiset/onko-koko-hometalon-irtaim…

Kokemuksia homeesta ja kirjoista Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi -sivustolla:
http://www.kysy.fi/kysymys/kosteudesta-ja-homeesta-karsineet-kirjat

Kirjastot ottavat yleensä kirjalahjoituksia vastaan vain hyvin harvoin. Hajuhaitoista tai muista vaurioista kärsineitä kirjoja ei siis kannata tarjota kirjastoille.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Entisenä kirjastolaisena sanon, että älä ihmeessä tarjoa homeisia kirjoja minnekään. Haju ja home voivat tarttua ns. terveisiinkin kirjoihin, jolloin lopputulos on se, että ne ovat kaikki pilalla. Niin valitettavaa kuin se onkin, totuus on se, että kirjojen ainoa turvallinen elinkaaren päätös on nyt heti sekajätteeseen heittäminen/kaatopaikalle vieminen. Terveet kirjat voisi vielä purkaa, laittaa sivut osittain paperinkeräykseen ja ehkä osan kansista pahveihin, mutta nyt ei. Jokainen käsittely levittää hometta ilmaan, ja purkaja tai käsittelijä joutuu hengittämään sitä.
Ehdotan myös, että kirjat pakataan tunnistamattomiksi, niin, että jollekin, joka ne näkee, ei tule kiusausta ottaa niitä taas käyttöönsä.
Olen monasti ottanut kirjastojen kierrätyskärryistä/hyllyistä haisevat kirjat ja kätkenyt ne tästä syystä sekajätteisiin.
Valitan - itse kirjanystävänä ymmärrän hyvin, että haluaisit säästää ainutlaatuiset teokset.