Voiko henkilön nimen/osoitteen/puhelinnumeron selvittää IP-osoitteen avulla ja jos voi, miten sen voi tehdä? Onko olemassa tiettyä palvelua asiaa varten?

Kysytty

Voiko henkilön nimen/osoitteen/puhelinnumeron selvittää IP-osoitteen avulla ja jos voi, miten sen voi tehdä? Onko olemassa tiettyä palvelua asiaa varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Netiltä löytyy ns. Whois-tietokantoja, joista voi hakea tietoja IP-osoiteella, esim. http://www.ripe.net/whois . Valitettavasti yksittäisten henkilöiden käytössä olevien IP-osoitteiden tietoja sieltä ei löydy, vaan palvelu ilmoittaa, mille organisaatiolle tietty osoitealue on rekisteröity. RIPE:n ilmoittamat yhteystiedot ovat siis lähes aina palveluntarjoajan tai yritysten yhteystietoja.

Yksittäisten ihmisten nimiä, osoitteita tai muita yhteystietoja ei voi hakea mistään. Laajakaistan käyttäjilläkin osoite yleensä muuttuu uutta yhteyttä muodostaessa, joten sama osoite voi olla eri henkilöiden käytössä eri päivinä. Käytännössä vain IP-osoitteen antanut Internet-palveluntarjoaja pystyy selvittämään tietokoneen omistajan. Tällöin tarvittaisiin päivä ja tarkka kellonaika, jotta palveluntarjoaja voisi selvittää osoitteen senhetkisen "omistajan". Näitä tietoja ei kuitenkaan luovuteta kolmansille osapuolille kovin helposti, yleensä Suomessa se vaatii tuomioistuimen päätöksen tai poliisin toimeksiannon, eikä se sittenkään välttämättä onnistu.

Mikäli jostain IP-osoitteesta kohdistuu kotikoneellesi häiritsevää liikennettä tai muuta haittaa, siitä voi toki ilmoittaa kyseisen IP-osoitteen omistavalle palveluntarjoajalle, jolloin RIPE-palvelusta on apua. Jos esimerkiksi osoite näyttää kuuluvan Oulun Puhelimelle, sähköpostiosoite tälläisille ilmoituksille olisi abuse@opoy.fi. Ns. abuse-osoite täytyy olla kaikilla palveluntarjoajilla käytössään.