Voiko Helmet-kirjastoihin lahjoittaa toimivia ja hyväkuntoisia DVD:itä? Jos ei, mihin tällaiset voisi viedä?

Kysytty

Voiko Helmet-kirjastoihin lahjoittaa toimivia ja hyväkuntoisia DVD:itä? Jos ei, mihin tällaiset voisi viedä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot eivät voi ottaa vastaan DVD-levyjä lahjoituksina liittääkseen ne kokoelmiinsa. Tämä johtuu siitä, että läheskään kaikilla DVD-levyillä ei ole kirjastokäyttöoikeuksia lainkaan, ja niistä, joilla ne on, kirjastot maksavat erityishinnan. Niinpä kirjastot voivat hankkia DVD-levyjä vain autorisoitujen sopimustoimittajiensa kautta.

Monissa kirjastoissa kuitenkin on kierrätyshyllyjä, joihin asiakkaat voivat tuoda omia kirjojaan muiden vapaasti otettavaksi. En näe mitään syytä, miksi tällaiseen kierrätykseen ei voisi tuoda myös DVD-levyjä. Voit myös tiedustella asiaa esimerkiksi kierrätyskeskuksista ja kirpputoreilta.