Voiko cd-äänikirjojen luettelon laittaa kirjailijoiden mukaiseen järjestykseen? Muutan cd-levyt Mp-3muotoon joita sitten kuuntelen, mm."kännykällä"…

Kysytty

Voiko cd-äänikirjojen luettelon laittaa kirjailijoiden mukaiseen järjestykseen? Muutan cd-levyt Mp-3muotoon joita sitten kuuntelen, mm."kännykällä". Kokelmassani on n. 100 engl.-ruotsin-suomenkielisiä teoksia. Kirjastoni kaukolainaus toimii erinomaisesti. Kun valintamahdollisuuksia on satoja, helpottaisi ko. järjestys tilauksiani.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston Vaski-tietokannasta http://www.turku.fi/vaski saa esiin myös tekijän mukaisen listan, jos tulosjoukko on alle 500. Esimerkkihakuna annan seuraavan:
valitse tekijä-valikosta luokka ja kirjoita 84.2 (=aikuisten romaanit)
valitse aineistolajiksi valikosta äänikirjaCD
valitse kieleksi suomi
valitse kirjallisuudenlajiksi kaunokirjallisuus
valitse julkaisuvuosien väli 2000-2009
valitse kirjastoksi Turku ja paina hae
Tällä haulla saa alle 500 äänikirjaa ja voitte laittaa ne tekijän mukaiseen järjestykseen sivun ylälaidassa olevasta kohdasta Järjestys valitsemalla Sijainti. Kannattaa myös valita siitä vierestä Luettelomuoto, joka on tulostukseen sopiva.
Valitettavasti tälläkin haulla tulee eri Vaski-kirjastojen erilaisten luokitusten takia myös lasten aineistoa mukaan, ne tunnistaa ainakin luokista 85.12 tai 85.22, mutta paljon aikuisten äänitteitä saa esiin tällä haulla (luokka 84.2, nuorten kirjoja tässä luokassa). Itse voitte sitten vaihtaa hakua vaikkapa kielen mukaan tai eri julkaisuvuosien mukaan.