Voiko Bulgarian kielisiä kirjoja myydä tai lahjoittaa kirjastolle?

Kysytty

Voiko Bulgarian kielisiä kirjoja myydä tai lahjoittaa kirjastolle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kysyjä tarkoittaa, salliiko tekijänoikeuslaki bulgariankielisten kirjojen myymisen tai lahjoittamisen kirjastolle, vastaus on lyhyesti: kyllä sallii. Kirjasto voi ostaa tai vastaanottaa minkä tahansa EU:n alueella laillisesti valmistetun ja hankitun kirjallisen teoksen.

Kokonaan eri asia on, miten innokkaita kirjastot ovat hankkimaan bulgariankielistä aineistoa, jota osaava lukijakunta on Suomessa varsin pieni (en löytänyt tarkkaa lukua, mutta ilmeisesti puhutaan ehkä joistakin sadoista henkilöistä). Helsingin kaupunginkirjasto on perinteisesti tarjonnut kirjallisuutta varsin monilla kielillä (HelMet-tietokanta tarjoaa tällä hetkellä 185 kaunokirjallista nimekettä), joten ehkä on järkevintä ottaa yhteyttä Monikieliseen kirjastoon, joka sijaitsee Pasilan kirjastossa. Sähköpostiosoite on monikielinen​.kirjasto​@hel​.fi, puhelinnumero 09-3108 5402. Tämä osasto palvelee ti-to 8-20 ja pe 8-18.

Heikki Poroila