Voiko basaltinlohkareita/kiviä käyttää saunakiukaassa? Huom, en siis kysy, missä basalttia on tai mistä sitä voisi saada, vaan puhtaasti sen…

Kysytty

Voiko basaltinlohkareita/kiviä käyttää saunakiukaassa? Huom, en siis kysy, missä basalttia on tai mistä sitä voisi saada, vaan puhtaasti sen käyttömahdollisuudesta saunassa tai saunanomaisissa oloissa. Kestäisikö löylyn heittämisen?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kirjassa Saunan suunnittelu (Rakennustieto, 2008) kerrottaan, että hyviä kiuaskiviä ovat painavista mineraaleista koostuvat tummat syväkivet kuten peridotiitti, oliviinikivi, pyrokseniitti, hornblendiitti, perkniitti, diabaasi, kromimalmi, noriitti ja gabro. Basalttia koostumukseltaan vastaava syväkivi olisi tuo viimeksi mainittu gabro.

Basaltti ei käsittääkseni sovellu kiuaskiveksi huokoisuutensa ja huonomman lämmönvarauskykynsä takia.