Voiko avioliiton päätyttyä avioeroon edellyttää ex-puolisoa luopumaan sukunimestä, jonka tämä otti itselleen avioliiton aikana?

Kysytty

Voiko avioliiton päätyttyä avioeroon edellyttää ex-puolisoa luopumaan sukunimestä, jonka tämä otti itselleen avioliiton aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Avioliiton purkautuminen ei sinällään muuta henkilön sukunimeä, eikä kenelläkään ole velvollisuutta vaihtaa sen vuoksi sukunimeään. Kukaan ei voi vaatia entistä puolisoaan muuttamaan nimeään, vaan kumpikin päättää itse sukunimestään.

Lähde: Minilex https://www.minilex.fi/a/sukunimen-muuttaminen-avioliiton-purkautumisen…