Voiko avioehdon tehdä itse ilman lakimiehen palveluja? Pitääkö avioehto rekisteröidä ja missä sitä säilytetään?

Kysytty

Voiko avioehdon tehdä itse ilman lakimiehen palveluja? Pitääkö avioehto rekisteröidä ja missä sitä säilytetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa ”Kodin lakitieto : 1 : Osapuolena oikeustoimissa”, WSOY, 1999, todetaan, että ”puolisot voivat tehdä keskenään avioehdon eli sopimuksen siitä, miten heidän omaisuutensa jakautuu avioliiton päättyessä.
Avioehto on aina tehtävä kirjallisena. Tekstin tulee olla mahdollisimman selkeä ja yksiselitteinen. Molempien puolisoiden tai avioliittoon aikovien on hyväksyttävä ja allekirjoitettava sopimus. Kahden ulkopuolisen henkilön on lisäksi vahvistettava puolisoiden allekirjoitukset oikeiksi.
Avioehtosopimus on rekisteröitävä, jotta se tulisi voimaan ja sitoisi myös ulkopuolisia, esim. velkojia. Rekisteröinti tehdään jättämällä alkuperäinen avioehtosopimus jommankumman puolison kotipaikan käräjäoikeuden kansliaan. Rekisteröity avioehtosopimus voidaan kumota tai sitä voidaan muuttaa.”
Asiakirjamalleja avioehtosopimuksen laatimiseksi löydät kirjan ”Kodin lakitieto : 2 : Asiakirjamalleja”, WSOY, 1999, sivuilta 50 – 52.
Myös internetosoitteessa: http://www.lakiopas.com/lakitietoa/avioehtosopimus.html löydät tietoa avioehtosopimuksesta. Samasta osoitteesta löydät myös linkin asiakirjamalleihin.
Kirjojen saatavuuden voit selvittää osoitteesta http://www.helmet.fi

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit