Voiko ajokortin laminoida?

Kysytty

Voiko ajokortin laminoida?

Vastaus

Vastattu

Asiaa on kysytty pari vuotta sitten Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi -palvelusta ja vastaukseksi annettiin:

Vanhanmallisen pahvisen ajokortin taisi monikin aikoinaan laminoida parantaakseen sen kestävyyttä. Ilmeisesti laminoitu kortti on tavallisesti hyväksytty käytössä.

Kysyimme asiasta Liikenteen turvallisuusvirastolta Trafilta ja saimme seuraavan vastauksen: "Asiaa tulee tiedustella poliisilta, jonka tieliikenteenvalvonta päättää viime kädessä minkälaisen ajokortin liikenteessä hyväksyy. Ajokortin muussa käyttötarkoituksessa, esimerkiksi henkilöllisyyden todistamisessa laminoinnilla tuskin on mitään vaikutusta, mutta tästäkin päättää aina kortin hyväksyvä taho erikseen."

Lähteitä ja lisätietoja:
https://www.laki24.fi/aihe/56777/
Trafi

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Laminoin kortin ehkä 20 vuotta sitten. Hyvin on kestänyt. Muuten ei.