Voiko aineistoa selata niin, että rajaa haun vain saatavilla oleviin teoksiin?

Kysytty

Voiko aineistoa selata niin, että rajaa haun vain saatavilla oleviin teoksiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-haussa fyysistä aineistoa ei voi rajata ainoastaa saatavilla oleviin. Hakua voi toki rajata aineistoittain ja kirjastoittain. Myös kieli- ja aiherajaukset ovat mahdollisia.

Nopea tapa tarkistaa kirjan niteiden saatavuus on klikata hakutuloksissa kirjan hyllypaikan vieressä olevaa Näytä kaikki-linkkiä. Silloin aukeaa pieni ikkuna, joka näyttää hyllyssä olevien niteiden kirjastot.

E-aineistoissa voi saatavuutta rajata paremmin. Varsinkin e-kirjojen kohdalla rajaus toimii hyvin.

Ellibs-palvelussa saa näkyville lainattavissa olevat kirjat Lajittele alkuisen komentorivin saatavuus-valikosta. https://www.ellibslibrary.com/fi/collection/0?availability=

Overdrive palvelussa on myös saatavilla-rajaus. Se löytyy napsauttamalla Sivun ylälaidassa oranssilla olevaa Näytä kaikki-komentoa. https://helmet.overdrive.com/

Bibliossa saatavuus-rajaaminen ei tunnu onnistuvan. Toisaalta kirjat näyttävät olevan hyvin lainattavissa.

Myöskään Naxos-kirjastossa saatavuus ei näytä kuuluvan rajausmahdollisuuksiin. Palveluun kirjaudutaan yhä kirjastokortin numerolla, vaikka sivu kysyy käyttäjäkoodia.

Helmet kirjaston e-lehtipalveluissamme eMagz, PressReader ja Flipster ei myöskään ole saatavuus rajausta. Koska lehtien käyttöoikeuksia ei kuitenkaan ole rajattomasti, voi palveluissa tulla lukijamäärä vastaan eli lehti on hetken pois käytöstä, koska lukijoita on niin paljon yrittämässä sisään. https://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Lehdet/Kirjaudu_elehtipalveluihin(25232)