Voiko 12-vuotias lukea Shakespearea? Kyseessä muihin klassikoihin ja vanhoihin kirjoihin, kuten maailman ympäri 80 päivässä ja Aarresaari, tykästynyt henkilö,…

Kysytty

Voiko 12-vuotias lukea Shakespearea?
Kyseessä muihin klassikoihin ja vanhoihin kirjoihin, kuten maailman ympäri 80 päivässä ja Aarresaari, tykästynyt henkilö, jolle ei lähikirjastosta enää löydy luettavaa, ja joka ei osaa arvostaa uusia nuortenkirjoja, joista löytyy vain kulunutta fantasiaa ja samastumispinnatonta romantiikkaa, joka ei voisi vähempää kiinnostaa.
Haluaisi lukea ylipäänsä erilaisia vanhoja ja tunnettuja kirjoja.
Ikävystyminen ei todennäköisesti olisi ongelma. Pitkätkään kirjat eivät lannista, lukee parhaillaan viitisensataa sivua päivässä.
Joten, sisältävätkö Shakespearen teokset epälapsiystävällistä materiaalia? Haluaisin tiedon, ennen kuin alan vanhemmilta kyselemään, jos sisältävätkin. Ja jos eivät, onko suosituksia ensimmäiseksi luettavaksi? Hamlet kuulostaa mielenkiintoiselta, suosittelisitko - jos suosittelisit - silti jotain muuta?

Vastaus

Vastattu

Kyllä 12-vuotias voi lukea Shakespearin teoksia. Uusimmat painokset (2010 jälkeen) ovat helpompaa kieltä kuin vanhemmat suomennokset.

Varhaisteini voi jo siirtyä aikuisten puolelle, mutta lastenosastollakin on Shakeaspearea.

Lasten kokoelmaan kelpuutettuja teoksia löytyy 27 kappaletta. https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SShakespeare%2C%20William%2C__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Ff%3Afacetlanguages%3Afin%3Afin%3Asuomi%3A%3A__Ff%3Afacetcollections%3A0%3A0%3ALasten%20kokoelma%3A%3A__O-date__X0?lang=fin&suite=cobalt

Shakesaria on tarjolla myös lapsille mukautetuina versioina, lyhennelminä ja jopa mangana. Jokaiselle siis jotain mielenkiintoista.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SShakespeare%2C%20William%2C__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Ff%3Afacetlanguages%3Afin%3Afin%3Asuomi%3A%3A__Ff%3Afacetgenre%3Alastenkirjallisuus%3Alastenkirjallisuus%3Alastenkirjallisuus%3A%3A__O-date__X0?lang=fin&suite=cobalt

tai https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SShakespeare%2C%20William%2C__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Ff%3Afacetlanguages%3Afin%3Afin%3Asuomi%3A%3A__Ff%3Afacetgenre%3Anuortenkirjallisuus%3Anuortenkirjallisuus%3Anuortenkirjallisuus%3A%3A__O-date__X0?lang=fin&suite=cobalt

Myös selko-versioita löytyy.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SShakespeare%2C%20William%2C__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Ff%3Afacetlanguages%3Afin%3Afin%3Asuomi%3A%3A__Ff%3Afacetgenre%3Aselkokirjat%3Aselkokirjat%3Aselkokirjat%3A%3A__O-date__X0?lang=fin&suite=cobalt

Hamlet on tietenkin mielenkiintoinen, mutta kenties Myrsky olisi helpompi aloitus? https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1946436__Smyrsky__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Orightresult__U__X7?lang=fin&suite=cobalt