Voiko 11-12 vuotias lukea twilighteja ja nälkäpelejä?

Kysytty

Voiko 11-12 vuotias lukea twilighteja ja nälkäpelejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, vaan se riippuu aina yksilöstä. Varsinkin Nälkäpelin viimeinen kirja minulle aikuislukijalle varsin ahdistava, mutta riippuu erittäin paljon lukijasta, mihin kukakin keskittyy. Lapsi ja nuori lukijana suojelee yleensä itseään asioilta, joita hän ei ymmärrä. Liikkuvan kuvan katsotaan olevan paljon vaikuttavampaa kuin tekstin, josta syystä kirjoilla ei ole ikärajoja.

Twilight-kirjoja en itse suosittelisi, syynä lähinnä se, että niissä kuvattava "rakkaussuhde" ei ole tasapainoinen (Edward vaanii ja kontrolloi Bellaa) ja loppupuolella suhdekuviot menevät varsin oudoiksi. Nälkäpelit ovat parempia! Ikäryhmälle löytyy kuitenkin paljon sopivampaakin luettavaa ja suosittelisinkin ennemmin vaikka Soturikissoja, Suklaamurusia tai Jacqueline Wilsonin kirjoja; kotimaisista vaikka Anna Hallavan Sammakkoprinsessa ja Operaatio Huulituli sekä Vuokko Hurmeen Huimaa-sarja voisivat olla sopivia.