Viulisti Viktoria Mullova on aiemmin kertonut loikkauksestaan, että ajoi silloisen miesystävänsä, kapellimestari Vakhtang Jordanian kanssa taksilla Ruotsiin…

Kysytty

Viulisti Viktoria Mullova on aiemmin kertonut loikkauksestaan, että ajoi silloisen miesystävänsä, kapellimestari Vakhtang Jordanian kanssa taksilla Ruotsiin. Olisiko tämä voinut oikeasti olla mahdollista? Todellisuudessahan heidät vei Ruotsiin toimittaja Jyrki Koulumies, jonka osuutta Mullova ei tietenkään voinut paljastaa. Olisivatko he pystyneet loikkaamaan ilman ketään apuria?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toimittaja Jyrki Koulumies oli ratkaiseva yhteyshenkilö Viktoria Mullovan loikkauksessa v. 1983. Koulumiehen osuutta tapahtumaan ei haluttu paljastaa, joten pakomatkan kerrottiin tapahtuneen taksilla.

25 vuotta myöhemmin Koulumies kertoi koko tapahtumasarjan kirjassaan Moskova, Mullova ja minä. Yleisradion uutisointi tapauksesta tuoreeltaan löytyy oheisen Ylen arkistosivun toisesta videosta. Peitetarinaan on viitattu mm. Ilta-sanomissa.

1 ääntä

Kommentit

Kysyjä halusi tietää, olisiko (ollut) mahdollista loikata taksikyydillä Ruotsiin? Eli varmasti yleisemminkin ajatellen: Saako taksi kuljettaa asiakkaan toiseen maahan? Ja onko asiakkaan kansalaisuudella vaikutusta asiaan?