Ville Verkkapuron Pete-romaania kuvaillaan takakannessa "dokumenttiromaaniksi". Miten tämä eroaa autofiktiivisestä teoksesta?

Kysytty

Hei, Ville Verkkapuron Pete-romaania kuvaillaan takakannessa "dokumenttiromaaniksi". Miten tämä eroaa autofiktiivisestä teoksesta? Mitä muita dokumenttiromaaneja on kirjoitettu? Kiitoksia.

Vastaus

Vastattu

Dokumenttiromaani tarkoittaa romaania, jonka tekemisessä on käytetty aineistona historiallisia dokumentteja. Niillä on siis kosketuspintaa todellisiin tapahtumiin, mutta ei välttämättä tekijän omaan elämään, kuten autofiktiossa (auto = itse). Autofiktiivinen romaanikin voi olla dokumenttiromaani, mutta dokumenttiromaani ei välttämättä ole autofiktiivinen. Esimerkiksi Verkkapuron esikoisteos luultavasti pitää sisällään myös autofiktiivisiä elementtejä, mutta koska se keskittyy Verkkapuron Pete-isän elämään ja tämän jäämistöön eikä tekijään itseensä, se on nimetty dokumentaariseksi.

Muita dokumenttiromaaneja ovat esimerkiksi Truman Capoten klassikko Kylmäverisesti (In Cold Blood), jossa ruoditaan Kansasissa 1950-luvun lopulla tehtyä raakaa murhaa. Kotimaisista dokumentaarisista romaaneista voisi mainita vaikkapa Minna Rytisalon Rouva C.:n, joka on fiktiivinen kertomus Minna Canthin nuoruusvuosista, mutta jossa on mukana paljon tutkimukseen ja asiakirjoihin perustuvaa tietoa. Myös Anneli Kannon historialliset romaanit ja useat Suomen sotiin liittyvät teokset käsittävät dokumentaarisia elementtejä.

Lähteet:

Tieteen termipankin artikkeli dokumenttiromaanista

Unionpedian artikkeli dokumenttiromaanista