Viljo Kojon runo ”Ah joulupossu, sulle ylistys” Mistä löytäisin sen kokonaisuudessaan?

Kysytty

Viljo Kojon runo ”Ah joulupossu, sulle ylistys”

Mistä löytäisin sen kokonaisuudessaan?

Vastaus

Vastattu

Viljo Kojon runo "Ah, joulupossu, sulle ylistys" sisältyy kirjaan "Lapsuuden joulu : rakkaimmat joulurunot", jonka ovat toimittaneet Satu Koskimies ja Juha Virkkunen (Tammi, 2005, s. 246-247). Runon lopussa mainitaan alkuperäinen lähde: Kojo, Viljo: "Hilpeitä hetkiä : 16 leikillistä lausuntarunoa" (Karisto, 1926).

Runo sisältyy myös kirjaan "Iloitse kanssani : valikoima huumoria luettavaksi ja lausuttavaksi" (Gummerus, 1945). Valikoiman on koonnut Terttu Pajunen-Kivikäs. Hän on toimittanut myös kirjan "Iltojemme iloksi : juhlaohjelmistoa" (Gummerus, 1947). Tässä kirjassa aineisto on jaoteltu eri vuodenaikojen ja juhlien mukaan ja nämä eri jaksot on julkaistu myös erillisinä vihkoina. Neljännessä osassa on joulujuhliin sopivaa ohjelmistoa ja joukossa on myös runo "Ah, joulupossu, sulle ylistys". Tässä kirjassa se on "sovitettu" lausuntakuorolle (kaikki, soolo 1, soolo 2, soolo 3, tummat, heleät) ja säkeitten seassa on esitysohjeita. Runon tekstiä ei ole muutettu.