Viittaako Veikko Lavi itseensä ja lapsuuteensa kappaleessa "Silakka-apajalla"?

Kysytty

Viittaako Veikko Lavi itseensä ja lapsuuteensa kappaleessa "Silakka-apajalla"?

Vastaus

Vastattu

Joissakin Lavin lauluissa on osittain omaelämäkerrallista ainesta, mutta Silakka-apajalla ei ilmeisestikään perustu senkään vertaa Lavin lapsuuteen. Laulun isä on kalastaja, mutta Veikko Lavin isä Wilhelm Lavi ei suinkaan ollut kalastaja vaan työskenteli sahalla, poliisina sekä koulun vahtimestarina ja talonmiehenä. Pikkuveli Martti laulajalla tosin oli.

Matti Halmeahon kaksiosaisessa Lavi-elämäkerrassa Kun suksi ei luista (Art House, 2012) ja Laulajan testamentti (Art House, 2013) viitataan selailun perusteella lauluun Silakka-apajalla vain hyvin lyhyesti eikä sen yhteyksiä Lavin elämään mainita, vaikka Halmeaho nostaa kirjassa usein esiin lauluissa mainittujen asioiden yhteyksiä Lavin elämänvaiheisiin. Elämäkerrassa ei kerrota, että Lavi olisi lapsena erityisesti käynyt isänsä ja pikkuveljensä kanssa talvella kalastamassa.

Halmeaho toteaa, että Lavi väritti voimakkaasti laulujensa tarinoita ja että hänen kertomuksensa itsestään ja elämänvaiheistaan olivat keskenään ristiriitaisia. Laville oli tärkeämpää hyvä tarina kuin pitäytyminen tosiasioissa. Se epäilemättä näkyy myös monissa hänen lauluissaan, kuten toki usein muillakin lauluntekijöillä. Ne ovat kaunokirjallisuutta siinä missä romaanitkin, joissa voi olla silti eletystä elämästä otettuja piirteitä. Lavi olikin ahkera napsimaan kuulemistaan jutuista ideoita lauluihinsa.