Ranskalainen valssi, jonka suomennos alkaa: "Niin loistava on, niin välkkyvä on, tuo Champs Elysees"

Kysytty

Viitisenkymmentä vuotta sitten pyöri radiossa aika usein vetävä ranskalainen valssi, jonka suomennos alkaa: "Niin loistava on, niin välkkyvä on, tuo Champs Elysees". Sävel tuntui tutulta heti, kun kuulin sen instrumentaalina jossain äskettäin. Valitettavasti en muista enää valssin nimeä, enkä sanoille jatkoa. Löytyisiköhän tälle ranskalaista tai suomalaista nimeä sekä ranskalaista tai suomalaista esittäjää? Muistaakseni molemmissa esittäjänä oli nainen.

Vastaus

Vastattu

Laulun nimi on Complainte de la butte, ja se on suomennettu nimellä Laitakadulla. Ranskaksi kappaleen on ensimmäisenä levyttänyt Cora Vaucaire vuonna 1955. Suomeksi kappaleen ovat levyttäneet Vieno Kekkonen ja Rita Elmgren.