Viitasaarella, Kymönkosken kylän lähellä, on pieni kylä nimeltä Toulat (joka taivutetaan muotoon "Toulauden" ja "Toulaudella" jne). Mistä tämä kylä on saanut…

Kysytty

Viitasaarella, Kymönkosken kylän lähellä, on pieni kylä nimeltä Toulat (joka taivutetaan muotoon "Toulauden" ja "Toulaudella" jne). Mistä tämä kylä on saanut nimensä ja onko tuolle oudolle taivutusmuodolle selitystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihetta käsitellään kulttuurilehti Hiidenkiven numerossa 1/1996 (s.44). Asiantuntijana on Kotimaisten kielten keskuksen tutkija. Artikkeli sisältää seuraavat tiedot:

Toulat on alkuaan tarkoittanut jotain kohtaa Toulauden kyläasutuksen halki laskevassa Toulatjärvien ja Toulatjoen vesistössä ja siirtynyt myöhemmin asutuksen nimeksi.

Nimen alkuperää ei ole ratkaistu. Sen syntyä pohdittaessa on tarpeen ottaa huomioon vesistösana toola ~ toula, josta on tietoja Kuusamosta. Sana tarkoittaa 'puronsuun laajentumaa, vesimutkaa, suvantoa'.

Yleiskieliseen käyttöön suositettava taivutusmuoto on Toulauden, Toulaudella. Puhekielessä muotojen epäparisuus pyrkii tasoittumaan, ja nimeä on alettu taivuttaa Toulatissa ja Toulaalla.

Kyläläiset itse taivuttavat nimeä Toulaudella, tai murteellisesti toulauvella tai toulaavvella.

Taivutusmuodoilla Toulauden, Toulaudella on historiallista merkitystä. Ne pitävät yllä tietoa, että nimi on aiemmin voinut esiintyä muodossa Toulaut tai Toulaus, kuten se on merkitty 1800-luvun asiakirjoihin.

Lehti on saatavilla Turun kaupunginkirjastosta.

Nimen alkuperästä ja taivutusmuodosta voi tiedustella lisää Kotimaisten kielten keskukselta.

Kotimaisten kielten keskuksen nimineuvonnan kysymyslomake: https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/nimineuvonnan_kysymyslomake

Kotimaisten kielten keskuksen nimineuvonnan puhelin: 0295 333 203 (torstaisin klo 10–12)