Viime vuosien suosikkikirjojani ovat olleet Peter Englundin "Hiljaisuuden historia" ja Jared Diamondin "Tykit, taudit ja teräs". Naomi Kleinin "No logo" on…

Kysytty

Viime vuosien suosikkikirjojani ovat olleet Peter Englundin "Hiljaisuuden historia" ja Jared Diamondin "Tykit, taudit ja teräs". Naomi Kleinin "No logo" on myös mainio teos.

Kaipaisin vinkkejä edellisenkaltaisista "populistisista" yhteiskunnallisista ja tieteellisistä kirjoista. En jaksa lukea bussimatkalla töihin lähdeviitteisiin pohjaavaa pitkiä teoreettisia pohdintoja, vaan kaipaan selkeästi ja oivaltavasti kirjoitettuja teoksia. Ala kuin ala käy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletko lukenut myös nämä uudemmat Englundin teokset:
Menneisyyden maisema, 2009 / Sodan kauneus ja kauheus - 215 lyhyttä lukua ensimmäisestä maailmansodasta, 2007 ja Kuningatar Kristiina - elämäkerta?

Kleinilta on muuten suomennettu myös nämä teokset: Tuhokapitalismin nousu (2008) ja Vastarintaa ja vaihtoehtoja (2003), ovatko ne jo tuttuja teoksia?

Kysymyksessä mainittu Diamond on saanut arvostetun Pulizer palkinnon (yleinen tietokirjallisuus). Ehkä toiset hyvät kirjat löytyvät alla olevasta, toisten Pulizer -voittajien ja finalistien joukosta. Kokeile Helmet -haussa http://www.helmet.fi onko teos suomennettu. Esim. vuoden 2000 palkintofinalistin Brian Greenen teos löytyy suomennettuna kirjastoissa: Kosmoksen rakenne : avaruus, aika ja todellisuus / Brian Greene ; suomentanut Kimmo Pietiläinen.

General Nonfiction (Winner)
Siddhartha Mukherjee / The Emperor of All Maladies: A Biography of Cancer

Winners and Finalists: 2011: General Nonfiction (Finalist)
S.C. Gwynne / Empire of the Summer Moon: Quanah Parker and the Rise and Fall of the Comanches, the Most Powerful Indian Tribe in American History

Winners and Finalists: 2011: General Nonfiction (Finalist)
Nicholas Carr / The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains

Winners and Finalists: 2010: General Nonfiction (Finalist)
Robert Wright / The Evolution of God

Winners and Finalists: 2010: General Nonfiction (Finalist)
John Cassidy / How Markets Fail: The Logic of Economic Calamities

Winners and Finalists: 2010: General Nonfiction (Winner)
David E. Hoffman / The Dead Hand: The Untold Story of the Cold War Arms Race and Its Dangerous Legacy

Winners and Finalists: 2009: General Nonfiction (Finalist)
William I. Hitchcock / The Bitter Road to Freedom: A New History of the Liberation of Europe

Winners and Finalists: 2009: General Nonfiction (Finalist)
Arthur Herman / Gandhi and Churchill: The Epic Rivalry That Destroyed an Empire and Forged Our Age

Winners and Finalists: 2009: General Nonfiction (Winner)
Douglas A. Blackmon / Slavery by Another Name: The Re-Enslavement of Black Americans from the Civil War to World War II

Winners and Finalists: 2008: General Nonfiction (Winner)
Saul Friedländer / The Years of Extermination: Nazi Germany and the Jews, 1939-1945

Winners and Finalists: 2008: General Nonfiction (Finalist)
Alex Ross / The Rest Is Noise: Listening to the Twentieth Century

Winners and Finalists: 2008: General Nonfiction (Finalist)
Allan Brandt / The Cigarette Century

Winners and Finalists: 2007: General Nonfiction (Winner)
Lawrence Wright / The Looming Tower: Al-Qaeda and the Road to 9/11

Winners and Finalists: 2007: General Nonfiction (Finalist)
Pete Earley / Crazy: A Father's Search Through America's Mental Health Madness

Winners and Finalists: 2007: General Nonfiction (Finalist)
Thomas E. Ricks / Fiasco: The American Military Adventure in Iraq

Winners and Finalists: 2006: General Nonfiction (Winner)
Caroline Elkins / Imperial Reckoning: The Untold Story of Britain's Gulag in Kenya

Winners and Finalists: 2006: General Nonfiction (Finalist)
George Packer / The Assassins' Gate: America in Iraq

Winners and Finalists: 2006: General Nonfiction (Finalist)
Tony Judt / Postwar: A History of Europe Since 1945

Winners and Finalists: 2005: General Nonfiction (Winner)
Steve Coll / Ghost Wars

Winners and Finalists: 2005: General Nonfiction (Finalist)
Luis Alberto Urrea / The Devil's Highway: A True Story

Winners and Finalists: 2005: General Nonfiction (Finalist)
Suketu Mehta / Maximum City: Bombay Lost and Found

Winners and Finalists: 2004: General Nonfiction (Winner)
Anne Applebaum / Gulag: A History

Winners and Finalists: 2004: General Nonfiction (Finalist)
Dana Priest / The Mission: Waging War and Keeping Peace with America's Military

Winners and Finalists: 2004: General Nonfiction (Finalist)
Steven Nadler / Rembrandt's Jews

Winners and Finalists: 2003: General Nonfiction (Winner)
Samantha Power / "A Problem From Hell:" America and the Age of Genocide

Winners and Finalists: 2003: General Nonfiction (Finalist)
Ellen Meloy / The Anthropology of Turquoise: Meditations on Landscape, Art, and Spirit

Winners and Finalists: 2003: General Nonfiction (Finalist)
Steven Pinker / The Blank Slate: the Modern Denial of Human Nature

Winners and Finalists: 2002: General Nonfiction (Winner)
Diane McWhorter / Carry Me Home: Birmingham, Alabama, the Climactic Battle of the Civil Rights Revolution

Winners and Finalists: 2002: General Nonfiction (Finalist)
Andrew Solomon / The Noonday Demon: An Atlas of Depression

Winners and Finalists: 2002: General Nonfiction (Finalist)
David Halberstam / War in a Time of Peace: Bush, Clinton, and the Generals

Winners and Finalists: 2001: General Nonfiction (Winner)
Herbert P. Bix / Hirohito and the Making of Modern Japan

Winners and Finalists: 2001: General Nonfiction (Finalist)
Dave Eggers / A Heartbreaking Work of Staggering Genius

Winners and Finalists: 2001: General Nonfiction (Finalist)
Ted Conover / Newjack: Guarding Sing Sing

Winners and Finalists: 2000: General Nonfiction (Winner)
John W. Dower / Embracing Defeat: Japan in the Wake of World War II

Winners and Finalists: 2000: General Nonfiction (Finalist)
Brian Greene / The Elegant Universe: Superstrings, Hidden Dimensions and the Quest forthe Ultimate Theory

Winners and Finalists: 2000: General Nonfiction (Finalist)
Scott Weidensaul / Living on the Wind: Across the Hemisphere with Migratory Birds

Winners and Finalists: 1999: General Nonfiction (Winner)
John McPhee / Annals of the Former World

Winners and Finalists: 1999: General Nonfiction (Finalist)
Elliott Currie / Crime and Punishment in America

1 ääntä

Kommentit

Olen itsekin lukenut nuo kysyjän mainitsemat teokset, ja niiden kirjoittajat ovat poikkeuksellisen hyviä tieteen popularisoijia.

Englundilta kannattaa lukea Menneisyyden maisema ja Kirjeitä nollapisteestä (muut teokset ovat enemmän pelkkää sotahistoriaa).

Jared Diamondia on suomennettu hyvin. Tykit, taudit ja teräs on osa sarjaa, tosin kiinnostavin ja paras osa, mutta muutkin ovat suositeltavia. Kolmas simpanssi on ensimmäinen teoksista ja sen luvuista on laajennettu teokset: Tykit, taudit ja teräs sekä Romahdus ja ilmeisesti myös Miksi seksi on hauskaa (sitä en ole lukenut).

Osittain samaa aihetta sivuaa uudehko teos Christopher Ryan & Cacilda Jethá: Paritellen - seksuaalikäyttäytymisen kehityshistoria.

Muita tieteen popularisoijia tai muuten vain hyviä kirjoittajia, joita on suomennettu viime vuosina:

Sven Lindqvist: kaikki teokset, erityisesti Tappakaa ne saatanat
Christopher Hitchens: Jumala ei ole suuri
Bill Bryson: Lyhyt historia lähes kaikesta
Michael Pollan: Halun kasvioppi – maailma kasvin näkökulmasta
Niall Ferguson: Rahan nousu

Näitä en ole vielä itse lukenut, mutta ovat kehuttuja:

Antony Beevor: useita teoksia sotahistoriaa esim. Berliini 1945
Richard Dawkins: Jumalharha, Geenin itsekkyys
Nassim Nicholas Taleb: Musta joutsen – erittäin epätodennäköisen vaikutus
Malcolm Gladwell: Leimahduspiste
Daniel C. Dennett : Lumous murtuu – uskonto luonnonilmiönä

Kotimaassammekin on tiedemiehiä, jotka osaavat kirjoittaa suurelle yleisölle:

Bargum & Kokko: Kutistuva turska ja muita evoluution ihmeitä
Tommi Uschanov: Suuri kaalihuijaus - kirjoituksia yhteiskunnallisesta tietämättömyydestä
Kari Enqvist: Olemisen porteilla, Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat

Toivottavasti näistä löytyy lukemista!