Wikipedia käyttää muotoa "hathajooga", osa alan sivustoista muotoa "hatha-jooga". Löytyykö tämän kyseisen yhdyssanan kirjoitusasuun virallista suositusta tai sääntöä?

Kysytty

Vierassana yhdyssanan osana.

Wikipedia käyttää muotoa "hathajooga", osa alan sivustoista muotoa "hatha-jooga".

Sääntö menee niin, että yhdysmerkkiä käytetään yhdyssanoissa, jos toinen osa on suomeen vakiintumaton vierassana. Tästä säännöstä kuitenkin poiketaan joidenkin yhdyssanojen kohdalla. Säänto ei siis anna suoraa vastausta. Tarvitaan tapauskohtaista tietoa.

Yhteen kirjoitettu muoto tuntuu luonnollisemmalta, mutta löytyykö tämän kyseisen yhdyssanan kirjoitusasuun virallista suositusta tai sääntöä?

Vastaus

Vastattu

Jooga-aiheiseen kysymykseen on vastattu Kielenhuollon tiedotuslehti Kielikellossa jo vuonna 2015 niin, että joogalajien nimet kirjoitetaan suomen kielessä pääsääntöisesti yhteen. Valintaan vaikuttaa kuitenkin käsitteen tuttuus; hathajooga mainitaan tässä artikkelissa tunnettuna lajina, joka kirjoitettaisiin yhteen "hathajooga".
Myös Kielitoimiston ohje yhdysmerkin käyttöön yhdyssanassa, jossa on vierasperäinen sana, perustelee samoin.

Lähteet:

https://www.kielikello.fi/-/joogaa

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/83

Kotimaisten kielten keskus: Kielitoimiston kielioppiopas (2017) / toimitus: Riitta Korhonen ja Sari Maamies