Vieläkö löytyy laitteita joilla voisi digitoida 8mm nauhoja digitaaliseen formaattiin? Josku oli kuulema, mutta nyt en löytänyt moista tietoa..

Kysytty

Vieläkö löytyy laitteita joilla voisi digitoida 8mm nauhoja digitaaliseen formaattiin? Josku oli kuulema, mutta nyt en löytänyt moista tietoa..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että kysyjä tarkoittaa "nauhoilla" 8 mm kaitafilmiä. Kaitafilmin digitoimiseen käytetään kahta päämenetelmää. Heikkolaatuisen kopion voi tehdä kuvaamalla valkokankaalle näytettävän filmin digitaalisella videokameralla. Laadukkaan kopion saa vain kuvaamalla jokainen filmin ruutu digitaalisesti ja yhdistämällä kuvat ohjelmallisesti. Edellinen on suhteellisen halpaa ja nopeaa, jälkimmäinen hidasta ja kallista ja edellyttää ammattitason laitteistoa. Tätä palvelua tarjoaa esimerkiksi Reel One, jota olen itsekin käyttänyt.

Espoossa Sellon kirjastossa on Paja, jossa luvataan myös kaitafilmien digitoinnin olevan mahdollista. Sinne kannattaa varmaan olla yhteydessä ja tiedustella tämänhetkistä tilannetta. Myös Helsingin kaupunginkirjaston Kaupunkiverstas lupaa kaitafilmien digitointia, joten sinnekin kannattaa olla yhteydessä.

Henkilökohtaiseen omistukseen ei tarvittavaa laitteistoa yleensä kannata hankkia, ellei digitoitavaa aineistoa ole erittäin paljon ja itselle runsaasti aikaa työn tekemiseen. Huonolaatuisen kopion saa reaaliaikaisesti, mutta laadukas kopiointi on hidasta.

Heikki Poroila