Venäläisten sotilaiden henkilötappiot talvi- ja jatkosodissa?

Kysytty

Venäläisten sotilaiden henkilötappiot talvi- ja jatkosodissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Venäläisten tappioista Suomen suunnalla talvi- ja jatkosodassa on olemassa erilaisia tietoja arvioijasta riippuen. Suomalaisten arvioiden mukaan talvisodassa menetti n. 200 000 neuvostosotilasta henkensä ja n. 600 000 haavoittui. Neuvostoliitto itse ilmoitti sodan jälkeen tappioikseen n. 49 000 kaatunutta, mutta esim. vuosina 1949-1951 kerätty Puna-armeijan tappioluettelo sisältää n. 127 000 nimeä. Suurempiakin lukuja on esitetty.
Jatkosodassa karkean arvion mukaan Neuvostoliitto menetti Suomen suunnalla taisteluissa sotilaistaan n. 270 000 kaatuneina ja n. 550 000 haavoittuneina. Toisen suomalaislähteen mukaan kaatuneita puna-armeijan sotilaita olisi jatkosodassa n. 305 000.
Luvut on poimittu seuraavista lähteistä :
Suomi sodassa : talvi- ja jatkosodan tärkeät päivät. 1982.
Jatkosodan historia. 6. 1994.
Verkkosivut : http://www.mil.fi/perustietoa/talvisota/timer-108.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisota