Otsikko
Mistä voisin saada vuonna 1975 kuolleen veljeni ruumiinavausraportin lausuntoineen ja kuolintodistuksen?

Kysytty

Hei!

Veljeni kuoli hukkumisonnettomuudessa vuonna 1975 Tampereella. Hänelle tehtiin luonnollisesti oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Aikoinaan vanhempani eivät saaneet mitään kirjallisia dokumentteja veljeni kuolemasta. Mistä voisin saada ruumiinavausraportin lausuntoineen ja kuolintodistuksen?

Vastaus

Vastattu

Oikeuslääketieteellisestä kuolemansyyn selvittämisestä vastaa poliisi, eivätkä siinä syntyneet asiakirjat ole potilasasiakirjoja. Niiden sisältämien tietojen luovuttamisesta päättää pääsääntöisesti kuolemansyyn selvityksestä vastaava poliisi. Asiakirjat ovat pysyvästi säilytettäviä ja salassa pidettäviä. Asiakirjoista voidaan antaa kopioita vain niille tahoille, joilla on asiakirjoihin lakiin perustuva oikeus. Asiakirjojen luovuttamisesta on säädetty kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain 15 §:ssä. Lain mukaan tietoja saa antaa mm. tuomioistuimelle, viranomaisille, vainajan lähiomaiselle ja vakuutus- tai eläkelaitokselle tietyin edellytyksin.

Suomalaisten kuolintodistuksia on arkistoitu vuodesta 1936 lähtien. Vuosien 1936-1965 kuolintodistukset sijaitsevat Kansallisarkistossa. Tätä uudemmat on arkistoitu Tilastokeskukseen. Tilastokeskus luovuttaa kuolintodistuskopioita tai antaa niihin sisältyviä tietoja vainajan lähiomaiselle, eläkelaitokselle ja viranomaiskäyttöön sekä tieteellistä tutkimusta ja tilastollisia selvityksiä varten.

Vuoden 2010 ja sitä uudempien oikeuslääketieteellisten ruumiinavausasiakirjojen ja näyteaineistojen käyttöön luvan myöntää Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Vuoden 2009 ja sitä vanhempia oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten asiakirjoja hallinnoi Aluehallintovirasto. Asiakirjat on arkistoitu Kansallisarkistoon Helsinkiin ja sen toimipisteisiin entisiin maakunta-arkistoihin Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Mikkelissä, Oulussa, Turussa ja Vaasassa. Näiden käyttöön lupaa haetaan aluehallintovirastoilta.

Pyyntö saada tieto aluehallintoviraston (AVI) asiakirjasta tulee yksilöidä siten, että siitä käy ilmi, mitä asiakirjaa tai asiakirjoja pyyntö koskee. Jos tietopyyntö koskee julkista asiakirjaa, tietopyyntöä ei tarvitse perustella eikä tiedon pyytäjän myöskään tarvitse kertoa, mihin tietoa käytetään.

Pyydettäessä tietoa salassa pidettävästä asiakirjasta tai asiakirjoista, joista tieto voidaan luovuttaa vain tietyin edellytyksin, asiakirjan pyytäjän tulee ilmoittaa tietojen käyttötarkoitus sekä muut tietojen luovuttamisen edellytysten selvittämiseksi tarpeelliset seikat (esimerkiksi tietoa pyytävän henkilöllisyys).

Pyynnöt tulee lähettää kirjaamoon: alueelliset pyynnöt kyseisen alueen aluehallintoviraston kirjaamoon, valtakunnalliset pyynnöt Etelä-Suomen aluehallintoviraston kirjaamoon. Tampere kuuluu Länsi- ja Sisä-Suomen AVI:n toimialueeseen, joten Tamperetta koskeviin asiakirjoihin liittyvät pyynnöt kohdistetaan Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston kirjaamoon Vaasaan (kirjaamo.lansi(at)avi.fi).

https://thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/valtion-sosiaali-ja-terveydenhuollon-erityispalvelut/oikeuslaakinta/arkistot-tietopyynnot-ja-tutkimusluvat

https://thl.fi/fi/palvelut-ja-asiointi/valtion-sosiaali-ja-terveydenhuollon-erityispalvelut/oikeuslaakinta/kuolemansyyn-selvittamista-koskevat-asiakirjat

http://www.stat.fi/tup/kuolintodistusarkisto/index.html

https://www.avi.fi/web/avi/asiakirja-ja-tietopyynnot#.Wh_XQFVl_DB