Veimme roskia jätelajittelupisteeseen. Lapset heittivät vahingossa yleisjätepussin muovinkeräyslavalle. Kuinka suuren vahingon olemme aiheuttaneet, koska…

Kysytty

Veimme roskia jätelajittelupisteeseen. Lapset heittivät vahingossa yleisjätepussin muovinkeräyslavalle. Kuinka suuren vahingon olemme aiheuttaneet, koska jätekäsittelylaitoksellehan menee kymmeniltä muovijätelavoilta kerätty erä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti tästä erehdyksestä ei koidu suurta vahinkoa, sillä kotitalousjätteiden käsittelijät joutuvat joka tapauksessa varautumaan siihen, että laiskuuden, piittaamattomuuden ja silkan erehdyksen takia kaikki kierrätykseen tuleva ei ole juuri sitä mitä pitäisi. Muovijäte joudutaan muutenkin lajittelemaan, joten sekalaista jätettä sisältävä pussi joko huomataan tai se hukkuu suureen massaan. Lasinkeräyksessä värittömän ja värillisen erottaminen on tärkeämpää, koska värillinen lasi pilaa värittömän massan ominaisuuksia.

Heikki Poroila