Vävyni kanssa kerran pohdimme, mitkä ovat ne kaksi ensimmäistä osaa, kun aletaan rakentaa loistoristeilijää tai ylipäätään isoa laivaa? Tietysti on ensin tehty…

Kysytty

Vävyni kanssa kerran pohdimme, mitkä ovat ne kaksi ensimmäistä osaa, kun aletaan rakentaa loistoristeilijää tai ylipäätään isoa laivaa?

Tietysti on ensin tehty hienot piirustukset, mutta ne kaksi osaa, jotka ensimmäiseksi hitsataan tai muuten yhdistetään toisiinsa mistä alkaa muodostua laiva...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Risteilijöiden rungonrakennus aloitetaan hitsaamalla yhteen kaksi levyä tai palkkia, jotka ovat valmistuneet terästuotannossa. Osista rakentuu lopulta yhden kansivälin kokoisia lohkoja, jotka edelleen yhdistetään toisiinsa suurlohkoiksi.

Suurlohkot hitsataan toisiinsa rakennusaltaalla, jossa runkotuotanto saatetaan valmiiksi, ja laiva uitetaan varustelulaituriin. Kustannustehokas lohkorakentaminen on yleistynyt laivanrakennuksessa 1980-luvulta lähtien. Tätä ennen laivat rakennettiin usein alusta loppuun samassa paikassa telakalla.

Lähteet:
Thornton, James R. Ship and Boat Construction and Repair. 2011. Encyclopedia of Occupational Health and Safety.
http://www.ilo.org/oshenc/part-xv/ship-and-boat-building-and-repair/ite…

Laivatekniikka - modernin laivanrakennuksen käsikirja. Opetushallitus, 1997. 30-1.

Laivanrakennus ennen ja nyt. Yhteisen työpaikan henkilöstöopas. Aker Yards. http://www.vayla.fi/suomi/pdf/hlopas/hlopas07_tku_2.pdf