Vastaako Jalmari Finnen suomentama versio Monte-Criston kreivistä sensuroimatonta alkuperäisteosta? Vai onko samalla tavalla modifioitu, kuin ensimmäiset…

Kysytty

Vastaako Jalmari Finnen suomentama versio Monte-Criston kreivistä sensuroimatonta alkuperäisteosta? Vai onko samalla tavalla modifioitu, kuin ensimmäiset englannin kieliset versiot, jättäen pois mm. viittaukset homoseksuaalisuuteen? Jos siis haluan ranskaa taitamattomana lukea alkuperäisversion mukaisen teoksen, onko Finnen versio tähän sopiva, vai onko 1996 julkaistu Robin Bussin englanninkielinen teos varmempi valinta? Viimeksi mainittu ainakin on Wikipedian mukaan ensimmäinen englanniksi julkaistu täysin sensuroimaton versio.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomennoskirjallisuuden historia pitää Jalmari Finnen käännöstä "merkittävänä saavutuksena", varsinkin sen vuoksi, että se on lyhentämätön laitos. Alun perin vuosina 1911-12 julkaistua suomennosta on tarkistettu ja korjattu kahteen otteeseen (1955 ja 1960). Pitäisin sitä kyllä alkuperäisversion mukaista Monte Criston kreiviä kaipaavalle suomenkieliselle lukijalle verrattain hyvänä valintana.

Robin Bussin versiota edeltänyt teoksen englanninkielinen käännös oli peräisin 1840-luvulta ja sitä oli sekä lyhennetty että muokattu sen ajan viktoriaanisten arvojen mukaisesti. Sensuuria toteutettiin paljolti juuri poistoin, joten Bussin englanninnosta voisi pitää Finnen tulkinnan tavoin merkittävänä ennen kaikkea siksi, että se on ensimmäinen lyhentämätön englanniksi julkaistu tulkinta Dumas'n romaanista.

Vaikka "sensuroimattoman" sivuuttaisikin pelkkänä myyntipuheena, Bussin versiolla on yksi lukijan kannalta merkittävä etu Finneen verrattuna: se sisältää runsaasti selventäviä huomautuksia, jotka tuovat tervetullutta lisävalaistusta moniin mahdollisesti hämäriin aika- tai kulttuurisidonnaisiin yksityiskohtiin.

Lähteet:
Kaisa Koskinen & Outi Paloposki, Sata kirjaa, tuhat suomennosta : kaunokirjallisuuden uudelleenkääntäminen
Suomennoskirjallisuuden historia. 1