Mitä karjalankielen sana minjoavani merkitsee?

Kysytty

Värttinä : Kylä vuotti uutta kuuta

Kylä vuotti uutta kuuta
Miero päivän nousendoa
Miepä vuotin minjoavani
Miepä vuotin minjovani

jostain syystä joku on kääntänyt minjoavani sanalla käly - sister-in-law
karjalaissukulaiseni mieleen tuli taas miniä,
mitä tämä minjoavani nyt tarkoittaa? Sanakirjoista ei löydy.

https://www.youtube.com/watch?v=jWk-Vy1Yx_o

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen karjalankielen sanakirja löytää sanan.

Minja merkitsee todellakin miniää, nuorikkoa eli pojan vaimoa pojan vanhemmille.

Karjalankielessä minja voi kuitenkin olla myös veljen vaimo. Kotus

Minjakset tai neveskäkset ovat veljesten vaimot keskenään.  Kotus

Kälykset voivat olla veljesten vaimot keskenään (suomenkieleen siirtynyt merkitys) sekä talon tytär ja miniä keskenään. Kotus

Laulussa merkitys taitaa olla juuri tuo viimeinen, koska veijoa eli veljeä odotetaan tulevaksi.