Varasin netin kautta kirjoja. Joidenkin kirjojen kohdalla oli merkintä että se on hyllyssä esim. Haukilahden kirjastossa, mutta ei Leppävaarassa, minun omassa…

Kysytty

Varasin netin kautta kirjoja. Joidenkin kirjojen kohdalla oli merkintä että se on hyllyssä esim. Haukilahden kirjastossa, mutta ei Leppävaarassa, minun omassa kirjastossani. Toimitetaanko se sieltä Haukilahdesta Leppävaaraan vai voinko varata vain Leppävaaran kirjaston omaa aineistoa? Meneekö se kaukolainauksen puolelle, jos sen haluaa saada jostakin muusta kuin omasta kirjastosta? Ja meneekö siitä sitten eri maksu? Miten voi peruuttaa tehdyn varauksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastot toimivat yhteistyössä, ja asiakas voi varata aineistoa mistä tahansa em. kirjastoista ja tilata sen omaan lähikirjastoonsa. Jos siis Haukilahden kirjastossa on kirja jonka haluat lainata, voit tilata sen Leppävaaraan. Aikuisten aineiston varaus maksaa 0,50 € ja maksetaan varausta noudettaessa.

Kaukolaina on laina, joka on tilattu Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan ulkopuolelta. Haukilahdesta Leppävaaraan tuleva varaus ei ole siis kaukolaina. Kaukolainat ovat kalliimpia kuin tavalliset varaukset.

HelMet-kirjastojärjestelmään tehdyn varauksen voi peruuttaa joko Internetin kautta tai pyytää kirjastossa virkailijaa peruuttamaan varauksen.

HelMetissä varauksen peruuttaaminen onnistuu näin:

1) Kirjaudu omiin tietoihin.
2) Valitse xx varausta voimassa.
3) Valitse peruutettava varaus laittamalla rasti varauksen vasemmalla puolella olevaan ruutuun ja paina Peruuta valitsemani -painiketta TAI jos haluat peruuttaa kaikki varauksesi paina Peruuta kaikki -painiketta.

Lisätietoja aineiston varaamisesta HelMetin kautta: http://www.helmet.fi/screens/help_fin.html#varaaminen