Varaan mielelläni kirjoja, koska se on vaivatonta sen kun odottelee kirjaston ilmoitusta ja hakee varauksensa. Nykyisin on vaan melko mahdotonta löytää…

Kysytty

Hei,
Varaan mielelläni kirjoja, koska se on vaivatonta sen kun odottelee kirjaston ilmoitusta ja hakee varauksensa. Nykyisin on vaan melko mahdotonta löytää hyllystä omaa varausta. Joudun kahlaamaan koko hyllyn kaikki teokset ennen kun se oma varaus vahingossa löytyy.
Kysymys: Mikä se logiikka mahtaa olla? kun kirjat eivät ole minkään laisessa järjestyksessä hyllytettynä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastot siirtyvät toukokuussa 2019 tekoälypohjaiseen kellutus- ja logistiikkajärjestelmään:

Tämän myötä myös varausten noutoon tuli muutoksia. Nykyisin asiakas saa ilmoituksen varauksen saavuttua kirjastoon. Tästä varausilmoituksessa selviää hyllypaikka, jossa varattu aineisto sijaitsee.

Pahoitteluni, että sinulla on ollut varausten noudossa hankaluuksia. Kunkin hyllypaikan aineistoa ei erikseen järjestetä, sillä asiakkaalle tämä ei toisi lisähyötyä. Kokeiluvaiheessa kirjat aakkostettiin, mutta tämä ei helpottanut aineiston löytämistä.

Henkilökunnan näkökulmasta uuteen järjestelmään siirtyminen on dramaattisesti vähentänyt varausten käsittelyyn kuluvaa aikaa, kun varauksia ei tarvitse enää käsitellä yksitellen eikä järjestää aakkosjärjestykseen varaushyllyyn. Näin henkilökunnan aikaa vapautuu muuhun työhön.

Hyllypaikan voi tarkistaa myös lainaus- ja palautusautomaateilta tai henkilökunnalta. Kirjaston henkilökunta auttaa myös sinua paikallistamaan varauksesi varaushyllystä.