Vanhojen päivän (lukion kakkosten) pukumalleja?? Onko olemassa erikseen kirjoja, joissa olisi myös kaavat? Tai edes kirjoja, joissa on nykyaikaisempia malleja?

Kysytty

Vanhojen päivän (lukion kakkosten) pukumalleja?? Onko olemassa erikseen kirjoja, joissa olisi myös kaavat? Tai edes kirjoja, joissa on nykyaikaisempia malleja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pukumalleja vanhojen päiville kannattaa etsiä kirjastosta luokasta 90.21, josta löytyy muotia ja muodin historiaa eri aikakausilta käsitteleviä kirjoja. Joissakin kirjoissa saattaa olla mukana myös kaavoja. Myös luokan 65.42 (ompelukirjat) kannattaa vilkaista.

Jos haet itse kirjoja kirjastosi aineistotietokannasta, sinun kannattaa kokeilla seuraavia asiasanoja ja niiden yhdistelmiä: vaatteet, kaavat, pukeutuminen, tyyli, muoti, historia.

Ohessa muutama kirja, jotka löytyvät Lapin maakuntakirjastosta:

LAPPALAINEN, Mare Vaatteet ennen ja nyt / Mare Lappalainen. - [Porvoo] : WSOY, 1985. - 85 s. : kuv. + 1 irtol. Kansialanimeke: Ideakirja vaatteentekijöille ISBN 951-0-13351-5 : 109,00 mk

1790-LUVUN puku = 1790-tals dräkt / [Femini Fashion]. - Helsinki : Kirjastopalvelu, 1994. - kansiossa, 7 lehte : kuv. + kaava-arkki

WAUGH, Norah The cut of women's clothes 1600-1930 / Norah Waugh ; with line diagrams by Margaret Woodward. - Reiss. - London : Faber and Faber, 1994. - 336 s., [56] kuvas. : kuv. ; 29 cm. 1. p 1968 ISBN 0-571-08594-6 (sid.)

HUNNISETT, Jean Period costume for stage & screen : patterns for women's dress 1800-1909 / Jean Hunnisett ; illustrations by Janette Haslam. - Studio City (Calif.) : Players Press, 1991. - 191 s. : kuv. ISBN 0-8-8734609-X

HUNNISETT, Jean Period costume for stage & screen : patterns for women's dress : medieval - 1500 / Jean Hunnisett ; illustrations by Kathryn Turner. - Studio City, CA : Players Press, 1996. - 186 s. : kuv. ISBN 0-88734-653-7 : 571 FIM

HUNNISETT, Jean Period costume for stage & screen : patterns for women's 1500-1800 / Jean Hunnisett ; illustrations by Janette Haslam. - Studio City, CA : Players Press, 1991. - 176 s. : kuv. ISBN 0-88734-610-3 : 571 FIM

The EDWARDIAN modiste : 85 authentic patterns with instructions, fashion plates, and period sewing techniques / edited and with additional material by Frances Grimble. - San Francisco (Calif.) : Lavolta Press, 1997. - xi, 430, [1] s. : kuv., piirr. ISBN 0-9636517-1-4 (nid.) : 340 FIM