Vanhoissa Hesareissa on paljon historiallisia tapahtumia. Valokuvien laatu tosin on miikrofilmeissä monista tunnetuistakin syistä erittäin huono. Onko olemassa…

Kysytty

Vanhoissa Hesareissa on paljon historiallisia tapahtumia. Valokuvien laatu tosin on miikrofilmeissä monista tunnetuistakin syistä erittäin huono. Onko olemassa jotakin tiettyä paikka jossa mahdollisesti löytyisi alkuperäisiä kuvia, vai ovatko ne kadonneet pitkin maailmaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomilla on muiden isojen lehtitalojen tapaan omat kuva-arkistonsa, jossa niitä alkuperäisiä valokuvia säilytetään. Normaalisti tällaiset arkistot eivät ole noin vain ulkopuolisten käytössä, mutta ottamalla yhteyttä Päivälehden arkistoon saa nopeasti tietää, mitkä kuvat ovat tutkittavissa ja ehkä ostettavissa omaan käyttöön.

Helsingin Sanomat on myös elokuussa 2017 avannut vanhat lehtensä digitaalisessa muodossa lehden "digitilaajien" ulottuville nimellä Aikakone. Digitointi on yhtä hyvää tasoa kuin Kansalliskirjaston digiarkistonkin, joskin jälkimmäisen hakuominaisuudet ovat aivan eri luokkaa. Aikakoneen digitoidut kuvat ovat rasteroituja lehtikuvia, eivät siis hyvälaatuisia originaaleja.

Useimmilla arkistoilla on originaalikuvien kokoelmia, samoin museoilla. Jotkut näistä on jo osittain avattu julkiseen käyttöön, kuten Helsingin kaupunginmuseon hieno Helsinkikuvia. Åbo Akademin Spegeln-portaali sisältää paljon tietoa kokoelmissa olevista valokuvista. Mistä tahansa aiheesta voi löytää netissä olevia valokuvia kansallisen Finna-palvelun kautta. Se tarjoaa reitin yhdellä haulla useimpiin arkistoihin, museoihin ja kirjastoihin. Pääosa osumista on julkaisuja, mutta myös uniikkikohteita kuten valokuvia on paljon tarjolla. Jos ei ole täsmällistä etsinnän kohdetta, ehkä on järkevintä aloittaa Finnan tutkimisella.

Heikki Poroila