Vanhempi rouva, 85-vuotias, haluaisi saada 5-säkeistöisen runon, jonka hän muistaa alkavan "Vanha Sanna-muori perunoita kuori, istui tuvan rappusilla..."

Kysytty

Vanhempi rouva, 85-vuotias, haluaisi saada 5-säkeistöisen runon, jonka hän muistaa alkavan "Vanha Sanna-muori perunoita kuori, istui tuvan rappusilla..."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Edit Polonin säveltämä laulu Vanha Sanna. Laulun sanoittajaa ei tunneta.

Laulu löytyy esim. teoksista Kokoelma yksinlauluja III ja Yksinlauluja nuorisolle 3.

Vanha Sanna muori perunoita kuorii,
pienen mökin portahilla istuu katsellen.
Kuinka linnut lentää pesihinsä entää;
vanha Sanna kuorii hiljaa miettien.

Päivä kirkas loistaa
vaan ei voi poistaa
sitä surumieltä joka kasvoiss kuvastuu.
Muistaa päivän menneen,
hänelläkin ennen
oli aina ilomieli, naurusuu.

Isä silmät sulki
tyttö kauvas kulki,
yksin, yksin vanha Sanna
mökissänsä on:
Sydän kaipaa lasta
kaipaa ainokasta,
lapsi minkälaisen
sait sä kohtalon?

Etkö lapsi tunne
kulkisitpa kunne,
kuinka vanhan äidin sydän
kaihost' sykkiipi?
Avosylin lastaan,
äiti ottais vastaan.
Tyttö rukka unohditko äitisi?

Kädet hiljaa vaipuu,
ristihin ne taipuu,
rauhaa kasvoill' päilyy,
katse kiintyy taivaaseen:
Isä, älä heitä,
vaikka mitä teitä
lapsi kulkis
johda luokse Jesuksen.

Vanha Sanna muori,
perunoita kuorii,
kyyneleet ne poskipäille
hiljaa tippuvat,
onnea viel' koituis
jospa lapsi joutuis
ennenkuin jo
Sannan päivät loppuvat.

30 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ihanaa, että löysin tämän laulun, jonka sanoja olen vuosikymmenet kaivannut. Opin lapsena mummoltani 40-luvulla kaksi säkeistöä alusta ja ihmettelin, kun en koskaan missään kuullut tai nähnyt laulun sanoja. Kymmenille ihmisille, muusikoillekin, lauloin tutut säkeistöt, eikä kukaan tunnistanut!
Mummoni oli Karjalasta, rajan takaa 20-luvulla tullut perheineen Suomeen.