Vanhemmat pohtivat usein, miten keskustella lapsen kanssa tämän pitkäaikaissairaudesta tai vammaisuudesta. Olisiko teiltä saatavissa vinkkilistaa aiheesta?

Kysytty

Vanhemmat pohtivat usein, miten keskustella lapsen kanssa tämän pitkäaikaissairaudesta tai vammaisuudesta. Olisiko teiltä saatavissa vinkkilistaa aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pienen kulkijan sairauskirja / Stiina Kiiveri ; kuvat: Stiina Kiiveri ja Mio Määttä ja muita. Pieni Karhu | [2016] kertoo pitkäaikaussairauksista lapsille ja on varmaankin suositeltava teos. Myös tällainen yleisteokseksi luonnehdittava on Voihan vammainen : lasten kuvasanakirja vammaisuudesta / kirjoittaneet Heini Saraste, Kalle Könkkölä ; kuvittanut Väinö Heinonen. 2017.

Suomen lastenkirjainsitituutti on koonnut listan kirjoista, joissa käsitellään pitkäaikaussairauksia tai vammaisuutta. Poimin tähän muutaman, mutta koko kirjakori on luettavissa pdf:ssä, https://lastenkirjainstituutti.fi/2016/wp-content/uploads/2019/04/Kirja… Näistä alla olevista on kuvaus tuossa pdf:ssä.

Tuula Kallioniemen Neljä muskelisoturia (Karisto) kuvakirja

Mimmu Tihinen Toivottavasti huomenna sataa (Pieni Karhu) selkokirja

Heini Saraste Pienen koiran onni (Kynnys ry)

Nuorten kirjoja:

Heidi Silvan John Lennon minussa (Myllylahti)

Jyri Paretskoi K 15 -sarjan (Otava)

Vanhoista vastauksistamme löytyy listausta. Tässä poimintoja:

Leppäkerttu ja huuliharppu  / Katariina Romppainen

Susanna nauraa / Willis, Jeanne

Pikkusiipi / Wänblad, Mats

Kaipuuta ja täyttymystä / toimittanut Päivi Luoma

Jenni saa ystävän / Rachel Anderson

Meidän perhe  /  Katri Vuorinen ja Tiina Eskola

Aikarumpu : lauluja, loruja ja toimintavinkkejä arkeen ja juhlaan / Päivi Vannasmaa, Maija Luukkainen

Pikku sammakkoprinssi  / Hellevi Salminen

Kaari : kertomus kesästä, joka oli toisenlainen kuin muut kesät / Bo Carpelan

kuulovammaisuus
Jennin karvakorva / Miia Kantinkoski

liikuntavammaiset
Liikun ja leikin Lennun kanssa : leikkiliikunnan puuhakirja / [Maarit Nevalainen, Aija Saari]

autismi
Ystäväni Aapo, jolla on autismi  / Michele Larchez