Vanhat huonekasvit ja niiden hoito ?

Kysytty

Vanhat huonekasvit ja niiden hoito ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huonekasvien historiaa on ansiokkaasti käsitelty esim. Leena Arkion kirjassa Rakkaat vanhat huonekasvit. Kirjassa esitellään paitsi itse vanhoja huonekasvilajeja ja niiden käyttöä entisaikoina myös perinteisiä hoitotapoja.

Useimmissa huonekasvikirjoissa kerrotaan monien tavallisimpien vanhojen huonekasvien hoito-ohjeet, mutta myös hieman harvinaisempia lajeja (esim. apostolinmiekka eli apostoliniiris) löytyy vaikkapa teoksesta Koti kukkii - iloa
huonekasveista ympäri vuoden.

Vanhojen kasvilajien hankkiminen onnistuu esim. Kotipuutarha-lehden kautta, jossa lehden lukijat usein ilmoittavat halustaan ostaa tai myydä erilaisia kasveja. Myös esim. Keltainen pörssi -lehdessä on kasvien osto- ja myynti-
ilmoituksia.

Perinnekasveihin erikoistunut yhdistys Maatiainen ry. voisi varmasti myös auttaa asiassa, vaikka sen valikoimassa ilmoituksen mukaan onkin lähinnä "perennojen, luonnonkasvien, vihannesten ja puuvartisten siemeniä". Yhdistyksen kautta on silti varmasti mahdollisuus tavoittaa myös muita vanhojen huonekasvien
harrastajia - monet vanhat lajithan (esim. ns. maatiaisamaryllis ja em. apostolinmiekka)ovat sellaisia, ettei niitä ole saatavissa kaupoista, vaan ne leviävät vain harrastajalta toiselle. Maatiainen ry:n osoite on Pihlajatie 12-14, 00270 Helsinki, puh. 09-4775331 ja E-mail maatiainen.ry@saunalahti.fi.