Valmistelen graduani, mutta törmään jatkuvasti yhteen oikeinkirjoitusseikkaan, jota nyt siis haluaisin selvittää. laitan tässä esimerkkilauseen: Marja-Liisa…

Kysytty

Valmistelen graduani, mutta törmään jatkuvasti yhteen oikeinkirjoitusseikkaan, jota nyt siis haluaisin selvittää. laitan tässä esimerkkilauseen:

Marja-Liisa Pynnönen artikkelissaan Kielioppien pedagogisia sovelluksia kyseenalaistaa kielioppikomitean pedagogisen kieliopin.

Tuleeko lauseessa erottaa artikkelissaan -sanan jälkeen pilkulla artikkelin nimi ja nimen jälkeen taas käyttää pilkkua, vai kuinka kyseisessä tilanteessa toimitaan? laitan varalta toisenkin esimerkkilauseen:

Kaikki eivät kuitenkaan olleet tyytyväisiä kielioppikomitean linjauksiin ja esimerkiksi Alho & Korhonen artikkelissaan Kielioppia kouluun – pedagogisen ja deskriptiivisen kieliopin rajoja venyttämässä sekä Kaija Parko artikkelissaan Kielestä, kieliopista ja opetuksesta kritisoivat mietinnön mukaista pedagogista kielioppia yhä perinteiseksi, irrallista ainesta tarjoilevaksi - - -

Toivoisin, että saisin nämä lauseet korjattuna, jotta ymmärtäisin kokonaisuuden.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Selvyys epäilemättä vaatii, että artikkeleiden nimet jotenkin erotetaan muusta tekstistä. Oikeaoppisin tapa on käyttää lainausmerkkejä " - ", siis ...Pynnönen artikkelissaan "Kielioppien pedagogisia sovelluksia" kyseenalaistaa..., ...Korhonen artikkelissaan "Kielioppia kouluun - pedagogisen ja deskriptiivisen kieliopin rajoja venyttämässä" sekä Kaija Parko artikkelissaan "Kielestä, kieliopista ja opetuksesta" kritisoivat...
Toinen mahdollisuus on käyttää artikkeleiden nimissä selvästi erottuvaa kirjasinlajia.
Lainausmerkkien asemesta näkyy joskus myös käytettävän puolilainausmerkkejäkin ' - '.

KIRJALLISUUTTA:
Uusi kieliopas / Terho Itkonen, Sari Maamies. - 3. tark. p. - 2007.