Valko-Venäjän jääkiekkomaajoukkue putosi tämän vuoden mm-kisoissa pääsarjasta 1. divisioonaan. Valko-Venäjä isännöi vuoden 2021 mm-kisoja Latvian kanssa. Mitä…

Kysytty

Valko-Venäjän jääkiekkomaajoukkue putosi tämän vuoden mm-kisoissa pääsarjasta 1. divisioonaan. Valko-Venäjä isännöi vuoden 2021 mm-kisoja Latvian kanssa. Mitä sitten tapahtuisi, jos Valko-Venäjän jääkiekkomaajoukkue ei nousisi takaisin pääsarjaan noihin kisoihin mennessä, eli viimeistään kahden vuoden kuluttua? Vuoden 2009 mm-kisoissa kävi niin, että Saksa olisi pudonnut 1. divisioonaan, mutta koska se oli vuoden 2010 mm-kisojen isäntämaa, se säilytti paikkansa pääsarjassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

MM-turnauksen isäntämaa pääsee nykyisin automaattisesti mukaan omiin kisoihinsa vaikka ei paikkaa olisi pelisuorituksilla ansainnutkaan. Jos siis Valko-Venäjä pelaa ”B-sarjassa” vielä vuonna 2020, se nousee omiin A-kisoihinsa riippumatta sijoituksestaan.

IIHF on toisinaan joutunut tekemään erillisratkaisuja isäntäjoukkueita koskien. Koska Saksa ja Ranska isännöivät yhdessä vuoden 2017 MM-kisat, kumpikaan ei voinut pudota A-sarjasta 2016. Niinpä määrättiin, että jos jompikumpi jää A-sarjassa kahden viimeisen maan joukkoon, B-sarjasta nousee vain yksi maa. B-sarjassa toiseksi sijoittunut Italia joutui odottamaan A-sarjan loppusijoituksia tietääkseen pääseekö sekin nousemaan. Ranska sijoittui lopulta 14:nneksi, joten Italiakin pääsi juhlimaan nousua.

Vastauksen lähetti Urheilumuseon tietopalvelu.