Väliaikainen -laulu oli melodiana Suomi elokuvassa, joka tuli yleltä kesällä 2016. Tauno Palo esittäjänä. Mistä löytyisi ne kaikki eri tekstiverisiot, jotka…

Kysytty

Väliaikainen -laulu oli melodiana Suomi elokuvassa, joka tuli yleltä kesällä 2016. Tauno Palo esittäjänä.
Mistä löytyisi ne kaikki eri tekstiverisiot, jotka laulusta esitettiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet Toivo Särkän ohjaamaa elokuvaa Onni pyörii vuodelta 1942?

Elokuva kertoo orpokodissa kasvaneesta Kauko Majasta (Tauno Palo) joka lähetetään liikeapulaiseksi Helsinkiin. Kaupungissa elämä ei ole helppoa, mutta vähitellen kauniisti laulavalle ja komealle pojalle alkaa onni hymyillä .

Elokuva pohjautuu Matti Jurvan ja Tatu Pekkarisen Väliaikainen-lauluun. Käsikirjoituksen teki Mika Waltari, joka myös teki lauluun uusia sanoja ajan ja kotirintaman tarpeen mukaan tyyliin: "Sota, köyhyys, nälkä ja ahdistus / se on vain väliaikainen. /Pula, sairaus, puute ja kaipaus / sekin on väliaikainen" Koko tekstiä en Waltarin tuotannosta löytänyt, ja käsikirjoitustakin lienee mahdoton saada.

Kyseinen pätkä löytyy Panu Rajalan Waltari-elämäkerrasta Unio Mystica. Lisätietoa löytyy Suomen kansallisfilmografia 3 tai osoitteesta www.elonet.fi. Kaupallisilla sivuilla www.lehtiluukku.fi on hyvinkääläinen Aamuposti-lehti 30.10.2015, jossa yleisesti näkyvässä tekstissä siteerataan yllä olevaa kohtaa laulusta. Koska sivulle täytyy rekisteröityä ja lehti ostaa, en kirjaston koneilta päässyt katsomaan sitä tarkemmin.