Väittelimme ystäväni kanssa kiharoiden alkuperästä. Onko kihara muodissa tummaihoisten kiharoiden takia? Myös valkoihoisilla esiintyy luonnonkiharaa, eli voiko…

Kysytty

Väittelimme ystäväni kanssa kiharoiden alkuperästä. Onko kihara muodissa tummaihoisten kiharoiden takia? Myös valkoihoisilla esiintyy luonnonkiharaa, eli voiko olla mahdollista että se olisi muodissa/käytössä ilman että tummaihoisilla on minkään näköistä vaikutusta asiaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedian mukaan hiusten kiharuus on yleisintä Afrikassa, ja vähenee asteittain muualle mentäessä. Kiharien hiusten arvellaan kehittyneen, jotta ne suojaisivat auringonpaisteelta ja antaisivat päänahan hengittää. Suorien hiusten arvellaan kehittyneen suojaamaan kylmältä, sillä pitkinä ne peittävät pään pintaa tiiviimmin.

Kaari Utrio kirjoittaa Bella donna, kaunis nainen kautta aikojen kirjassaan kiharoiden olleen ihaituja ja toivottuja. Jos luonnonkiharoita ei ollut asia korjattiin kuumennetuilla käherrys eli piippaussaksilla jo antiikin aikana.

Kiharoiden avulla saatiin kampaukset suuremmiksi,jotta kasvot näyttäisivät mahdollisimman pieniltä.

Näin ollen voisi päätellä, että kiharoiden hiusten ihannointi ei johdu tummaihoisten kiharoista vaan halusta korostaa kasvoja kiharoiden avulla.