Väinö Svahn on tarinoiden mukaan surmannut useita ihmisiä, kolmekin kerralla. Tarinoissa hän on joskus jämsäläisenä, joskus ei. Osa väittää hänen syntyneen…

Kysytty

Väinö Svahn on tarinoiden mukaan surmannut useita ihmisiä, kolmekin kerralla. Tarinoissa hän on joskus jämsäläisenä, joskus ei. Osa väittää hänen syntyneen 1904 ja kuolleen n. 30v sitten, osa taas syntymäajaksi 1916 ja elävän vieläkin. Nimi ei kuullosta niin yleiseltä, että olisi useita samannimisiä murhaajia. Kiinnostaisi tietää totuus, siis henkilöllisyys sekä murhien määrät, murhatut ja paikat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väinö Svahn murhasi kolme ihmistä kesällä 1971 Hausjärvellä ja Hyvinkäällä ryyppyseurueen juhlinnan yhteydessä. Uhrit olivat Mikko Karating, 48, Irja Vesterinen, 61, ja Pentti Heinonen, 40. Rikosten tekotapana oli kirves ja puukko.

Väinö Svahn oli itse tuolloin 57-vuotias. Svahn asui Hyvinkäällä, ja mitään viittausta Jämsään en löytänyt. Hän sai elinkautisen tuomion, mutta sitä en onnistunut löytämään, että elääkö hän vielä.

Väinö Svahnin tekemästä kolmoismurhasta löytyy lisää tietoa Hannes Markkulan kirjasta Suomalainen murha.

8 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Swahnin Väiski oli v.1970 työssä Hyvinkäällä Osl.Ahjon sahalla ja oli tykavereiden mukaan kova tekemään töitä. Jotenkin juro, hiljainen oli luonteeltaan. Oli juovuspäissään parikymmentä vuotta aiemmin tappanut ryyppykaverinsa. Rutiinillahan ne henkirikosten toistot tehdään, tekijällähän on jo silloin kokemusta.Viikonloppuisin Swahn vietti aikaansa sekalaisen seurakunnan piirissä Hyvinkäällä, ei siellä raamattua luettu, vaikka sitä kuuman puolen varrasukkoa usein manattiinkin. Grilli oli kuumana ryypätessä milloin missäkin.mainitaan täässä yhteydessä yksi tosiasia; Hyvinkää oli koko 1970-luvun asukaslukuun nähden henkirikostilaston ykkönen yhdessä Lahden kanssa.Muistakaa ne liftarimurhat, Kytäjän kartanon murhat, niitä uhrejahan oli neljä, jos oikein tarkasti muistellaan, sekä isännän itsemurha. Hyvinkääläisen hiihtäjän pojan tekemä tappo ja seksuaalirikos 1975. Oli lisäksi useita kuolemantuottamuksia jne., pah.pitelyistä puhumattakaan. Kirkkopuiston vanhojen mummujen raiskaukset ovat unohtuneet. Siirryttäessä pankkimaailman kierouksiin, niin silläkin alalla Hyvinkäällä kunnostauduttiin näyttävästi. Monet muistavat vielä ne useat itsemurhat pääradalla, junan alle
syöksyttyä kuolema on 99% varma tulos.

Jotain yhteyksiä Svanilla voisi olla Jämsään, sillä muistan hänen käyneen minun kotonani joskus v. 1970-71 aikana Jämsässä. Eräänä päivänä meille vain ilmestyi kylään ihan herrasmieheltä vaikuttava vanhempi mies, kysyen isääni. Isä ei ollut kotona ja kun kysyimme, kenestä tässä on kyse, mies ei kertonut nimeään, mutta sanoi olleensa kauan muualla ja tulleensa vain tapaamaan vanhoja tuttaviaan. Äiti kysyi miehen nimeä monta kertaa, mutta tämä vain naureskeli, että ei sitä nyt aina nimiä kerrota. Hetken aikaa mies siinä istuskeli ja kyseli, mitä isälleni kuului ja muutenkin isäni sukulaisista, joita hän ihan nimeltä tiesi. Isä oli perusjämsäläinen, joten kai tämä mies sitten oli täällä ainakin oleskellut ennen ensimmäistä linnareissuaan. Mies lähti sitten ja pyysi sanomaan terveisiä vanhalta tuttavalta. Sen muistan, että miehellä oli sen ajan mukainen miesten pitkä tumma ulsteri ja tyylikkään näköinen hattu. Ja jotenkin kuin herraskainen puhetapa, tosin vähän niin kuin viinanpolttama ääni. Käyttäytyi oikein kohteliaasti.

Isäkään ei miestä kuvauksistamme tunnistanut, mutta jonkun päivän tai viikon kuluttua kävi ilmi, että kyseessä oli linnasta päässyt Väinö Svahn. Oli käynyt muitakin vanhoja tuttujaan kyselemässä ja siitä sana levinnyt. Isäni oli Svania reilusti nuorempi eikä voinut tämän mitään lapsuus- tai nuoruuskavereitakaan olla, mutta kyllä hän tämän Väinön muisti joltain ajalta. Ei tullut silloin painetuksi paremmin mieleen niitä juttuja, joita siinä sitten isäni Väinöstä tiesi, ja nyt on isäkin kauan sitten kuollut.

Joten jotain yhteyttä Jämsään pitäisi olla.