Vaimoni on himolukija ja erittäin aktiivinen kirjaston käyttäjä. On sattunut muutaman kerran, että kirjan kotiin kannettuaan hän huomaakin, että se on tullut…

Kysytty

Hei,
Vaimoni on himolukija ja erittäin aktiivinen kirjaston käyttäjä. On sattunut muutaman kerran, että kirjan kotiin kannettuaan hän huomaakin, että se on tullut jo luetuksi joitakin vuosia sitten. Olisikohan kirjaston (Helmet) tietokannasta jotenkin mahdollista saada tulosteena oma lainaushistoriansa? Tietokoneillehan nämä lainaukset muistiin menevät - ainakin väliaikaisesti. Kaikkein paras tietysti olisi, jos sieltä pystyisi itse kotipäätteeltä tekemään selailua...!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainaaja voi tallentaa itse oman lainaushistoriansa. Sivustolla helmet.fi kirjaudutaan omiin tietoihin kirjastokortin numerolla ja neljänumeroisella tunnusluvulla. Omista tiedoista löytyy välilehti Lainaushistoria ja välilehdeltä valinta Tallenna lainaushistoria. Kun tämän valitsee, Helmet-järjestelmä alkaa tallentaa lainat ja ne löytyvät jatkossa listana tältä välilehdeltä. Tallennuksen voi milloin tahansa lopettaa valitsemalla Lopeta lainaushistoria.

Lainaushistoriaa ei kuitenkaan voi tallentaa takautuvasti. Tiedot asiakkaan palautetuista lainoista eivät säily kirjaston omassa lainausjärjestelmässä senkään jälkeen, kun lainaushistorian tallennus on käynnistetty Helmetissä. Helmet-lainaushistoria on tarkoitettu vain lainaajan omaan käyttöön, eikä kirjaston henkilökunta pysty sitä näkemään. Lainaajalle ei voida tulostaa listaa niistä lainoista, jotka hänellä on ollut ennen lainaushistorian tallennuksen aloittamista, koska tietoa näistä lainoista ei ole tallennettu minnekään.