Vaimoni isoisä toimi Venäjällä (Pietari) tsaari Nikolai II hovissa nuohoojamestarina ja palasi Suomeen n. 1930. Löytyisikö jostain kirjallisia dokumentteja…

Kysytty

Vaimoni isoisä toimi Venäjällä (Pietari) tsaari Nikolai II hovissa nuohoojamestarina ja palasi Suomeen n. 1930.
Löytyisikö jostain kirjallisia dokumentteja tuon ajan Tsaarin hovin työntekijöistä /henkilöstöstä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti tällaisia dokumentteja ei näytä löytyvän. Pietarin suomalaisten historiaa on kyllä aika lailla tutkittu. Viittaan tässä ensimmäiseksi Max Engmanin lukuisiin tutkimuksiin.
Nuohoaminen oli vallankumousta edeltävässä Pietarissa hyvin tyypillinen suomalaiselinkeino. 1800-luvun puolivälistä tiedetään, että peräti kaksi kolmannesta Pietarin nuohoojista oli suomalaisia. Erityisen paljon ammattiin oli lähdetty Parikkalasta.

Engman, Max
Pietarinsuomalaiset. - WSOY, 2004

Opas tiedonhakuun ja lähteisiin:

Engman, Max
Suomalaiset Venäjällä : lähdeopas. - Kansallisarkisto, 2004

Pietarissa ilmestyi suomenkielisiä sanomalehtiä, Kansalliskirjastossa niitä luettavana mikrofilmiltä

http://www.inkeri.com/inkerilehdet.html