Vaihtoehto A) Omistanko taulun. Maalaus oli roskiksessa noin kymmenen vuotta sitten. Vein sen kellariini. Omistanko sen? Vaihtoehto B) Omistanko taulun. Ostin…

Kysytty

Vaihtoehto A) Omistanko taulun. Maalaus oli roskiksessa noin kymmenen vuotta sitten. Vein sen kellariini. Omistanko sen? Vaihtoehto B) Omistanko taulun. Ostin maalauksen kirpputorilta noin kymmenen vuotta sitten. Vein sen kellariini. Omistanko sen?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Molemmissa kysyjän esittämissä tapauksessa maalauksen omistusoikeus on siirtynyt ostajalle/löytäjälle, koska kyseessä ei ole ns. löytötavara eli omistajan tahattomasti hukkaama esine. Vähintään satavuotiaat tai sitä vanhemmiksi arvioidut esineet, joiden omistajaa ei tiedetä, kuuluvat kuitenkin lain mukaan Museovirastolle. Tätä pykälää tuskin sovellettaisin kaatopaikkaromuun. Löytötavara täytyy toimittaa poliisille. Jos omistaja ei 3 kuukauden sisällä tule omaansa hakemaan, se siirtyy löytäjän omaisuudeksi.

Kirpputorilta ostetun taulun omistaa ilman muuta, jos se on myyty laillisesti eli kyseessä ei ole esimerkiksi varastettu taulu. Jälkimmäisessä tapauksessa omistusoikeus raukeaa, mutta vastuu on enemmän myyjällä kuin ostajalla. Tämän linkin takana on yleistä asiaa tavaran omistamisesta.

Heikki Poroila