Otsikko
Vähän matematiikkaa taas, ja tarkemmin sanottuna vastauksen kaipuuta visaiseen pulmaan... :) Börje on kaksi kertaa niin vanha kuin Anders. Viiden vuoden…

Kysytty

Moi, vähän matematiikkaa taas, ja tarkemmin sanottuna vastauksen kaipuuta visaiseen pulmaan... :)

Börje on kaksi kertaa niin vanha kuin Anders. Viiden vuoden kuluttua Anders on kaksi kolmasosaa Börjen iästä. Kuinka vanhoja Anders ja Börje nyt ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anders on 5-vuotias ja Börje on 10-vuotias.

Ongelman voi ratkaista muodostamalla siitä yhtälöparin:

      b = 2a

a + 5 = 2/3(b + 5)

Ohjeita yhtälöparien ratkaisemiseen löytyy täältä:

http://matwww.ee.tut.fi/jkkm/lineaari/linea04.htm