Vaatiiko kirjastonhoitajan tai kirjastovirkailijan työ ylemmän korkeakoulututkinnon, eli maisterin vai voiko alalla työllistyä pelkällä kandilla?

Kysytty

Vaatiiko kirjastonhoitajan tai kirjastovirkailijan työ ylemmän korkeakoulututkinnon, eli maisterin vai voiko alalla työllistyä pelkällä kandilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lain mukaan yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu. Yleensä työpaikkailmoituksissa kirjastonhoitajan tai virkailijantehtävän hakijoilta edellytetään vähintään 60 opintopisteen laajuisia kirjasto- ja informaatioalan opintoja. Tämä vastaa yliopistossa perus- ja aineopintoja. Myös alempi korkeakoulututkinto (kandidaatti) siis riittää kirjastovirkailijaksi tai kirjastonhoitajaksi työllistymiseen, mikäli se sisältää tarpeeksi kirjasto- ja informaatioalan opintoja.

Laki yleisistä kirjastoista: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161492#P17