Vaarilla on hätä! Milloin viettävät nimipäiviä Vaarin silmäterät Alviina ja Adeliina, entäs sitten Vienomari?

Kysytty

Vaarilla on hätä!
Milloin viettävät nimipäiviä Vaarin silmäterät Alviina ja Adeliina, entäs sitten Vienomari?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Nimipäivättömien nimipäiväkirjan (WSOY 1989) mukaan Adeliina viettää nimipäiväänsä 16. joulukuuta.
Alviina nimelle Lempiäinen ei anna kirjassaan nimipäivää, koska nimen juuret levittäytyvät monelle taholle.
Myöskään Vienomarille ei mainita nimipäivää.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus (www.kotus.fi/index.phtml?s=452 .) antaa ohjeita nimipäivän viettämiseen silloin, kun nimi ei sisälly almanakan nimiluetteloon: nimipäivää voi viettää samalta kuullostavan nimen päivänä tai vaikkapa toisen nimen päivänä. Vienomaria voisikin onnitella esimerkiksi Vienon päivänä 15. kesäkuuta tai Marin päivänä 2. heinäkuuta.