Mitä FI-ASTERI oikein tarkoittaa kirjan yhteydessä?

Kysytty

Mitä FI-ASTERI oikein tarkoittaa kirjan yhteydessä?
Yritin hakea tuota asterin merkitystä sekä Helmetin sivuilta että ihan netistä hakemalla, mutta en saanut oikein mitään selvää vastausta siihen.

Vastaus

Vastattu

Kirjailijan nimeen liittyvät Asteri-tiedot tarkoittavat eri toimijoita erottavia Asteri-tietokannan tunnuksia. Kyseessä on identifioiva tunnus, jota käytetään Aleph-ohjelmalla luetteloivissa kirjastoissa. Asteri-tunnus löytyy myös Suomessa auktorisoiduista nimenmuodoista Kanto-tietokannassa (esim. Jari Tervon Asteri-id on 000060762). Asteri-tunnuksia ei Helmet-tietokannassa ole viety vanhempiin teoksiin, joista ne puuttuvat. Asteri-tunnisteita Helmet-hakuun on tullut keväästä 2021 alkaen.