Vaan! En mistään nettiä kaivamalla saa selvitettyä paljonko Uudessakaupungissa oli asukkaita v. 1952 tai nesnimäärin 50-luvulla? Bonusta omisi,jos vieläpä…

Kysytty

Hei vaan! En mistään nettiä kaivamalla saa selvitettyä paljonko Uudessakaupungissa oli asukkaita v. 1952 tai nesnimäärin 50-luvulla? Bonusta omisi,jos vieläpä löytyisi suurin työnanataja työntekijämäärällä mitattuna?

Vastaus

Vastattu

Henkikirjoituksen mukaan Uudessakaupungissa oli vuoden 1952 alussa 4308 asukasta. Vuodesta 1950 vuoteen 1960 kaupungin väkiluku lisääntyi noin 250 asukkaalla: vuonna 1950 uusikaupunkilaisia oli 4290, vuonna 1960 henkikirjoituksen ilmaisema asukasmäärä oli 4536.

Vuonna 1945 aloitetun sotakorvaustuotannon myötä alun perin pienestä Uudenkaupungin Telakka Oy:stä tuli nopeasti kaupungin suurin työnantaja, ja Neuvostoliiton sotakorvaussuoritusten jälkeen jatkuvasti tekemät tilaukset työllistivät telakkaa vielä pitkään tämän jälkeenkin. Vuoden 1966 lopussa henkilökuntaa oli 550. (Yhtiö myytiin Rauma-Repolalle vuonna 1973 ja fuusioitiin 1976. Vuonna 1991 telakan osti uusi Uudenkaupungin Telakka Oy, joka meni vararikkoon 1993.)

Paljon työpaikkoja tarjosi myös kaupungin tekstiiliteollisuus. 50-luvulla kaupungissa oli kuusi alan yritystä ja niiden palveluksessa yhteensä n. 400 työntekijää. Näistä suurin, Uudenkaupungin Villatavaratehdas Oy, työllisti n. 150. - Myöhemmin kaupungin suurimpien teollisuuslaitosten joukkoon liittyi vielä Rikkihappo Oy (vuodesta 1972 Kemira). Vuonna 1966 käyttöön vihittyjen tehtaitten henkilökunnan määrä oli n. 400.

Vielä 50-luvun alussa merkittävä työllistäjä oli myös J. A. Zachariassen & Co:n saha, jonka palveluksessa oli n. 100 henkeä. Zachariassenin saha kuitenkin lopetti toimintansa kannattamattomana vuonna 1957.

1950-luvun Uudessakaupungissa teollisuus oli selvästi tärkein elinkeinonhaara. Siitä sai vuonna 1950 toimeentulonsa kaikkiaan 2275 ihmistä; tilastoissa toisella sijalla olevan kaupan alan vastaava luku oli 528.

Lähteet:
Veikko Paasio, Uudenkaupungin historia. Viides osa, 1918-1966
https://www.porssitieto.fi/osake/lisaa/uudenkauptelakka.shtml