V. 1947 nobelisti Virtanen sattui samaan laivaan ulkoministeri Enckellin kanssa ja vaati tätä kääntymään takaisin ja jättämään Pariisin rauhansopimuksen…

Kysytty

V. 1947 nobelisti Virtanen sattui samaan laivaan ulkoministeri Enckellin kanssa ja vaati tätä kääntymään takaisin ja jättämään Pariisin rauhansopimuksen allekirjoittamatta. Minkä välin he matkustivat laivalla? Tuskin Suomesta Ruotsiin, kun oli sentään helmikuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomien 5.2.1947 mukaan Pariisin rauhansopimusta allekirjoittamaan lähtenyt valtuuskunta matkusti ensin Helsingistä Turkuun (Carl Enckell rautateitse, Vihtori Vesterinen autolla, koska pääministerin sijaisena hän ei valtiopäivien avajaisten vuoksi ehtinyt Turun pikajunaan), mistä matkaa jatkettiin laivalla Tukholmaan ja sieltä edelleen junalla Pariisiin.